Wednesday, January 25, 2012

anak panah islam

bismillahi walhamdulillah :)
assalamualaikum w.b.r
kesibukan tugasan lain menyebabkan blog agak tergendala.kadang-kadang rasa macam tak mampu nak beri komitmen pada blog.tidak mengapalah.barangkali ada tugasan lebih 'aula' berbanding meng'update' blog tanpa menafikan 'blogging' juga antara wasilah dakwah yang baik untuk digunakan.idea seakan-akan banyak,namun masa amat untuk  suntuk untuk saya menaip.jadi,saya mengambil keputusan untuk tidak meletakkan kerja meng'update' blog secara kerap kecuali waktu cuti semester.benarlah kata-kata imam syahid hasan al-banna,الواجبات أكثر من الأوقات.kerja kita terlalu banyak,tapi masa kita terlalu sikitmoga Allah berkati setiap detik yang berlalu.umat islam perlu bijak bahagi masa.kalau mengenangkan perjuangan rasulullah,subhanallah.seperti tiada rehat dalam kehidupan baginda.hanya orang yang yakin dengan janji Allah tidak merasa letih.letihlah wahai pejuang islam.moga letihmu hanya di dunia!
-------------             ------------------               --------------------          -------------------
seakan-akan masih bergema laungan jihad itu!
أنا رمي،(aku adalah anak panah)
من رماية الإسلام،(daripada anak panah2 islam)
فارمي!(panahlah aku!)
أين ما شئت.(ke mana saja engkau mahu)


سبيلنا...سبيلنا...جهاد (jalan kami adalah jihad)
أملنا..أملنا..شهيد!(cita kami adalah syahid)
بالروح بالدم...نفديك يا إسلام!!(dengan nyawa,dengan darah,akan aku pertahankan islam!)




"Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat"
62:10


mendengar banyak keluhan sahabat yang mengatakan mereka rindu untuk 'belajar dalam bidang agama','rasa nak tukar course','rasa menyesal tidak ambil bidang agama' dll.namun,keluhan ini bukanlah satu perkara yang negatif,malah saya boleh katakan 'itu tanda cintanya mereka pada islam'.alhamdulillah.
pada zaman manusia sedang sibuk-sibuk mengejar keduniaan masih ramai rupanya yang memandang dunia dari kaca mata akhirat.aku bangga menjadi sahabat mereka.


namun sahabat-sahabat,kita perlu sedar Islam ini tidak terhad pada ilmu fiqh ,atau ilmu-ilmu dakwah,tauhid,akhlak,sirah sahaja.Islam agama yang menyeluruh dari segenap aspek.Kalaulah semua umat islam berada di satu bidang sahaja,siapa yang akan menguruskan pentadbiran,undang-undang,perubatan,kejuruteraan,ekonomi,politik dll sedangkan semua ilmu tersebut juga amat berkait rapat dengan pembangunan negara Islam.sentiasalah berkata 'siapa lagi kalau bukan aku?'semua bidang-bidang yang disebutkan tadi perlu ditadbir oleh orang yang ada kefahaman agama.ya!orangnya adalah anda.kita.


saya teringat satu kisah yang dikongsikan oleh seorang ustaz(saya lupa namanya)
beliau menceritakan tentang sahabatnya yang merupakan seorang jurutera.dari dulu,saya selalu terfikir,bagaimana seorang jurutera nak menyumbang sesuatu untuk islam?kalau doktor,mungkin agak jelas juga sumbangan yang boleh dilakukan,tapi bagaimana dengan jurutera?mungkin dari segi pembangunan yang bercirikan islam,insyaAllah kita agak jelas jurutera islam boleh membantu.apa lagi tugasan lain yang boleh disumbangkan dari sudut penyampaian ilmu?
sahabat ustaz yang merupakan seorang jurutera tadi telah membuat satu inisiatif untuk dia menyumbang kepada islam.tiap-tiap hari Jumaat,dia akan mengarahkan anak-anak buahnya untuk datang ke pejabat 30 minit lebih awal daripada biasa bagi membuat sesi tazkirah dan sesi kuliah berdasarkan kitab-kitab yang telah dikaji.saya kira orang seperti ini lebih hebat dari seorang ustaz yang kerjanya memang menyampaikan risalah islam.kenapa saya katakan jurutera tadi hebat?
kerana dia ada usaha/inisiatif sendiri untuk menyumbang kepada islam.kesedaran itu perlu,bukan hanya sekadar tahu.tapi kesedaran sahaja kadang-kadang boleh jadi sia-sia andai kita tidak bergerak!
umat islam kena bergerak!bergerak!bergerak!


saya juga turut kagum dengan seorang doktor yang sering beri pengisian pada kami.setiap awal ucapannya beliau mesti menyatakan kerendahan diri untuk menyampaikan tazkirah pada kami(pelajar pengajian islam) namun,pada saya pengisian yang diberikan cukup bagus!kadang-kadang saya terfikir,bagaimana beliau mampu membahagikan masa antara kerjaya sebagai seorang doktor dan da'ei?saya rasa kita semua maklum bahawa kerjaya doktor merupakan antara kerjaya yang paling sibuk.dan orang-orang seperti ini memang hebat!beliau juga selalu menasihatkan pesakit-pesakit agar solat.sahabat-sahabat saya yang bakal bergelar doktor ini perlu sedar,masih ramai pesakit yang tidak tahu bahawa ada rukhsah solat untuk orang yang sakit.ramai sangat pesakit-pesakit yang tidak menunaikan solat semasa berada di hospital khususnya.mungkin juga ada antara mereka yang mahu solat,tapi tidak tahu bagaimana.maka,doktor/jururawat boleh memainkan peranan di sini.


lihatlah kejayaan ikhwanul muslimin pada hari ini.tidak mustahil ianya adalah kerjasama dari semua ahlinya yang berada dalam pelbagai bidang.ahli IM yang berada dalam askar pasti memainkan peranannya,begitu juga doktor,jurutera dll.


kita semua adalah da'ei.
من قال لاإله إلا الله،فهو الداعي.
siapa pun kita,di mana pun kita,bawalah dan sebarkanlah islam di mana sahaja kita berada.umat islam itu perlu ada di setiap penjuru alam bagi memastikan risalah islam ini disebarkan.


kesedaran perlu diketuk!
bergeraklah pejuang islam!


bukan aku mendabik dada mengatakan aku pejuang islam,
diri masih kerdil,diri masih lemah,tarbiyah untuk diri masih belum ampuh!
namun sampai bila aku harus tunggu untuk melayakkan aku bergelar pejuang islam.
aku sedar,andai disuruh berperang pada hari esok,belum tentu aku berani.
tapi aku berdoa,agar aku kuat!berani!umat islam semakin kehilangan pejuang-pejuang&pemuda-pemudi yang cinta pada jalan perjuangan.jalan ini memang susah.kau terpaksa bersengkang mata tatkala orang sedang lena kerana memikirkan masalah ummah,kau akan terkejar-kejar menyiapkan kerja tatkala orang lain masih boleh berjalan lenggang kangkung,kau terpaksa memikirkan banyak perkara dalam satu masa.sibukkanlah diri!korbankanlah kesenangan! hingga tahap kau terpaksa mengorbankan nyawa.itulah pejuang~
ya Allahhhhhhhhh~~~
sampaikanlah aku ke tahap itu.sampaikanlah hatiku ke tahap itu.
seperti pejuang-pejuang yang kental jiwanya,ampuh hatinya!
letakkanlah cinta pada dunia ini sejauh-jauuuuuuhhhhnyaaaaa dari hati iniiiiiiiii.
Allahu Allah!aku lemah.aku tiada apa-apa tanpaMu.


jadilah anak panah islam.
di mana sahaja kau di'panah'kan,kau akan bawa islam bersama.
p/s: tegurlah aku.nasihati aku.ingatkan aku.
sama-sama bina kekuatan.


*maaf andai penulisan tidak teratur.sudah lama tidak berkarya.
moga keikhlasanku terpelihara.peganglah hatiku ya Allah.


*entry khas untuk sahabat-sahabat di smap labu dan adik-adik junior yang bakal menempuh alam mahasiswa tidak lama lagi.kenalkanlah diri kepada erti perjuangan*
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 comments:

Nadzimah BNadz said...

Kami adalah panah-panah terbujur
Yang siap dilepaskan dari bujur
Tuju sasaran , siapapun pemanahnya

Asalkan ikhlas di hati tuk hanya Ridho Ilahi

pengemis Cinta~ said...

Kita semua adalah daie.