Saturday, March 3, 2012

AKU TANPA CINTAMU.

bismillahi walhamdulillah :)

bertinta semula setelah  sebulan membiarkan blog tiada pengisian baru.
harapnya entry-entry lama dapat terus memberi manfaat pada diri sendiri dan sahabat-sahabat.

******************                     ***********************                    *******************

sekali-sekala ingin aku memandang ke belakang seketika.
melihat siapa aku yang dulu,supaya lahir rasa tawadu'.
melihat ke belakang hanya seketika,tanpa rasa penyesalan.
agar aku tidak berbangga dengan apa yang aku kecapi dan rasai sekarang.
malah merasakan tiap detik waktu 'jahiliah' itu satu hikmah yang aku sendiri tidak pernah terfikir apa yang sedang Allah aturkan.sungguh indah perjalanan ini.penuh liku tapi ada manis di akhirnya setelah kutemui hikmah-hikmahnya.

hingga aku menjadi aku seperti hari ini.
bukanlah satu perkara yang mudah untuk aku kecapi.
ramai yang berkata : 'jangan ingat kisah lalu,kalau asyik pandang ke belakang,nanti kita 'down' untuk ke hadapan'
saya tidak nafikan,tapi saya mungkin salah seorang yang memandang ke belakang seketika dengan penuh pandangan positif.

bagaimana?

kerna kini baru aku mengerti,kenapa aku pernah gagal masa dulu?
supaya saat aku hampir kecapi kejayaan kini,aku menjadi tertahan untuk mendabik dada.
kerana aku pernah gagal.kalau bukan kerana aku pernah menangis dan merayu minta pertolongan SANG PENCIPTA dahulu,apakah aku masih mahu mengatakan ini semua hasil usahaku semata,tanpa pertolongan dariNya?

kerna kini baru aku mengerti,kenapa aku pernah merasai sedikit waktu-waktu kejahilan?
supaya saat aku sedang hidup dengan kehidupan penuh tarbiyah kini,aku menjadi tertahan untuk mengaku aku lah manusia paling baik/sempurna.
kerna aku bisa memahami mengapa mereka masih dalam kejahilan.kerna mereka tidak mengerti dan tidak faham.mungkin tiada yang beri kefahaman,atau mungkin kita tidak mengerti yang mereka sedang berperang dengan diri untuk ke arah kebaikan dan terkadang tertewas.
jangan lupa,kita dulu juga begitu saat bermujahadah(islah).malah,hingga kini juga kita terkadang masih tertewas.

kerna kini baru aku mengerti,kenapa aku dahulunya aku hanya menjadi orang biasa-biasa (orang bawahan)?
supaya saat aku bercita untuk menjadi orang yang luar biasa,aku menjadi tertahan untuk merasa diri terlalu hebat.
kerna aku masih ingat bahawa aku cuma insan yang lemah.pernah berada di bawah-bawah.tiada kekuatan dan kudrat tanpa DIA.Allahu Allah~
siapalah aku tanpaMU?

walau apapun kisah lalu,itu tetap yang dulu.
aku cuma memandangnya seketika supaya lahir rasa tawadu'.
memandang dengan penuh pandangan positif.
aku bukan sesiapa tanpa bantuan DIA.

aku cuma insan biasa namun punya cita luar biasa.
cita luar biasa itu tidak akan tercapai andai tanpa bantuan DIA.
terima kasih pada DIA kerana membawa aku ke bumi tarbiyah nilam puri ini.
حسبنا الله ونعم الوكيل...ولاحول ولا قوة إلا بالله العلي لعظيم


'jiwa yang besar lahir dari cita-cita yang besar dan mulia' 
masihku ingat kalam itu.

aku sedang memenuhkan hati dengan penuh rasa cinta,
kerna aku mahu kongsikan ia pada semua.
supaya semua dapat merasai cintaku.
kerna dakwah itu cinta.
kerna kehidupan ini satu cinta.
kerna ukhuwah itu satu cinta.
kerna perjuangan itu menuntut cinta.
kerna pengorbanan ini bukti cinta.
kerna islam itu mengajar erti cinta.


dan kerana CINTA teragung itu hanya untuk DIA :)
ya Allah,genapkan dan penuhkanlah hati ini dengan cahaya cinta untukMu




P/S: selamat menduduki imtihan akhir buat semua mahasiswa/mahasiwi APIUM,nilam puri.
moga mendapat keputusan yang terbaik.
'akademik kena jaga.kalau tak sasaran dakwah tak capai.dakwah mantap akademik perkasa'
-pesan ayahanda ustaz zamri-pensyarah apium nilam puri.


to all readers,doakan intan dapat jawab soalan dengan baik sepanjang imtihan akhir ni.cuaks.
imtihan bermula 4-13 mac 2012.
kemahiran al-qur'an,ulum qur'an,matematik,BI,muthalaah,maqal,asas komputer, nahu&sorf.

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 comments:

Anonymous said...

dan cinta itu membawa kesyurga;-)

Anonymous said...

dan cinta itu membawa kesyurga.