Wednesday, April 18, 2012

bedah buku:haraki & novel

bismillahi walhamdulillah.
Alhamdulillah,Allhamdulillah,Alhamdulillah.semoga sentiasa menjadi hamba yang bersyukur.

dah lama tak buat perkongsian tentang buku-buku yang telah dibaca.
dah hampir sebulan cuti semester.alhamdulillah,sempat menghabiskan 2 buah buku.
(dua buah je.intan kurang momentum pembacaan -.-)
1 buku haraki dan 1 novel.


  • buku pertama : 
GOLONGAN YANG TERCICIR - FATHI YAKAN
di sepanjang jalan dakwah.
persoalannya yang ditimbulkan ialah bagaimana dan kenapa?

buku ini mengandungi 2 fasal iaitu fasal yang pertama mengupas tentang Gejala Keciciran di Zaman Rasulullah.
banyak mengungkap sirah-sirah tetang sahabat-sahabat nabi.
antara kisah yang paling popular dalam kalangan pada du'at ialah kisah 3 sahabat yang tidak ikut serta dalam peperangan tabuk.salah seorangnya adalah ka'ab ibn malik yang banak menjadi pengajaran buat para du'at hingga zaman kini.

ringkasan:
secara ringkasnya,diceritakan bahawa peperangan tabuk ini berlaku pada musim panas,perjalananya juga sangat jauh dan bilangan musuh adalah ramai.pada waktu ini juga hasil tanaman sedang masak dan orang ramai lebih suka berehat pada waktu ini.Rasulullah telah berpesan awal-awal agar melakukan persedian untuk berangkat.sedang mereka membuat persedian,Ka'ab masih lagi belum membuat apa-apa persedian.ketika itu,angkatan rasulullah telah pun berangkat sehinggalah angkatan tersebut telah berangkat jauh dan tiada masa lagi untuk Ka'ab.Ka'ab berasa dukacita kerana boleh dituduh sebagai munafiq dan lemah.

sesampainya baginda Rasulullah di Tabuk,Rasulullah menyedari bahwa Ka'ab tidak ikut serta,maka rasulullah pun bertanya 'apakah yang dibuat oleh Ka'ab?' maka,banyaklah spekulasi-spekulasi yang timbul.ada yang berkata Ka'ab sedang berehat dengan isteri.lal,Mu;adz bin jabal mengatakan 'alangkah buruk kata-katamu itu.demi Allah,aku tidak pernah mendengar tentang Ka'ab kecuali kebaikan(tentang dirinya).

Ka'ab tahu bahawa berita tentang ketiadaanya dalam angkatan itu telah diketahui oleh Rasulullah,maka Ka'ab cuba mencari alasan bagi mengelakkan kemarahan Rasulullah.setelah tibanya rasulullah dari tabuk,rasulullah menunaikan solat dua rakaat di masjid.selepas itu datanglah orang-orang yang tidak ikut serta dalam peperangan tersebut untuk memohon maaf atas keuzuran masing-masing.lebih kurang 80 orang.rasulullah menerima penjelasan dan sumpahan mereka dan turut memohon ampun dari Allah untuk mereka.tiba giliran Ka'ab,beliau menceritakan dengan penuh kekesalan.pada mulanya beliau ingin menyatakan alasan,tetapi akhirnya beliau bercakap benar.beliau juga mebgakui beliau tidak ada keuzuran dan masih punyai kemampuan dan sihat.maka rasulullah pun berkata,'bangunlah sehingga Allah menghukumkan kamu perkara ini' kes seperti ini turut terjadi pada dua lagi sahabat iaitu Murarah ibn ar-rabi'e dan Hilal ibn Umayyah.Rasulullah mengarahkan orang islam memboikot mereka bertiga sehingga 50 hari.selepas 40 hari dari tempoh itu,mereka turut disuruh mengasingkan diri daripda isteri mereka(tanpa menceraikan).namun kelongaran diberi pada Hilal kerana beliau sudah tua.

selepas 50 hari,kabar gembira telah tiba bahawasanya Allah telah menerima taubat mereka.sebagai tanda taubat,Ka'ab tidak akan bercakap bohong selama dia hidup.untuk pengetahun,selama Ka'ab diboikot oleh umat islam,beliau telah menerima tawaran-tawaran dari orang musyrik agar bersama mereka,namun Ka'ab tetap setia dengan Islam :)
kisah ini banyak diceritakan dalam surah at-taubah dari ayat 117.
(saya tak pandai buat ringkasan cerita.maaf kalau sukar untuk difahami.untuk lebih faham cerita,boleh tambahkan info melalui pembacaan lain)

fasal kedua dari buku ini akan dikupas untuk entry seterusnya untuk elakkan entry ini terlalu panjang.fasal kedua isinya lebih menarik dan penting.


  • buku kedua :
SEBARKAN CINTAMU - FATIMAH SYARHA MOHD NOORDIN

buku yang sarat dengan ilmu,info-info menarik serta fakta-fakta penting.
uniknya novel-novel ustazah fatimah syarha,beliau mampu menyampaikan ilmu-ilmu baru yang sangat segar.jarang sekali kita jumpa penulisan sebegini.novel ini banyak mengupas tentang salah faham masyarakat tentang isu poligami.novel yang mempunyai sebanyak 870++ muka surat ni memang memakan masa untuk dihabiskan(untuk saya).ustazah fatimah juga banyak memberikan  contoh-contoh yang baik dalam berdakwah melalui watak-watak yang diketengahkan.sifat sabar,lembut,berlapang dada sangat dititikberatkan dalam penyampaian dakwah seperti yang ditunjukkan.beliau juga memberi mesej agar segala ilmu itu perlu dikaji sedalam-dalamnya.bukan sekadar menerima dari guru/pensyarah.hujah-hujah yang diberikan juga sangat rasional dan bijak!kesimpulannya,novel ni sangat bagus!semoga lebih ramai lagi penulis-penulis seperti beliau.
(do pray for me,mana tahu kan jadi penulis ^^)

ringkasan dari novel ni susah nak buat.banyak sangat info.siapa yang belum mendapatkannya,eloklah beli.minggu depan bookfest di PWTC :) nak pinjam dari saya pun boleh.

sedikit perkongsian dari novel ini :


  • 'menegur seseorang dengan cara menghentam,mengkritik,menjatuhkan air mukanya......,ibarat memberikan makanan yang enak kepada remaja itu tetapi dengan cara melempar ke mukanya...'

dakwah itu cinta ♥


  • adakah rasa cinta itu dosa?kalau fitrah mengapa perlu istighfar?


'kita beristighfar bukan kerana rasa cinta itu dosa.tetapi takut rasa yang fitrah itu bertukar menjadi fitnah.apabila kita asyik teringatkan makhluk berbanding khaliqnya bukankah itu fitnah?...'

wallahua'lam.moga bermanfaat :)
maaf andai ada kesilapan dalam penyampaian.

p/s: tahniah buat semua pelajar APIUM nilam puri atas keputusan peperiksaan semester 2 & semester 4 yang baru keluar hari ini.sekalung penghargaan buat para asatizah.moga Allah memberkati antum.buat pelajar semester 2 yang bakal menyambung perjalanan semester 3 bulan Jun ini,teruskan usaha.buat senior-senior semester 4,tahniah & moga dapat terus kekalkan/tingkatkan kecemerlangan di UM KL.
semoga kita sentiasa jadi hamba-hamba yang bersyukur & terus baiki kelemahan sama ada dari sudut akademik,tarbiyah,akhlak dll.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

3 comments:

Ash said...

Sebarkan cintamu dr dulu nak beli,tp xd kesempatan,nanti r beli,hehe

INTAN NADZIRAH said...

bagus2 :) pesta buku nanti lg best.biasanya ada diskaun.

yamiya rian said...

Uuuuuu....mcm best je psl kaab tu