Friday, April 27, 2012

fasal dua : golongan yang tercicir.

bismillahi walhamdulillah.fasal pertama telah saya kupas di entry lepas.awwalan,qobla kulli syai',maaf kalau perkongsian kurang jelas.mungkin perlu belajar lagi macam mana nak bedah buku ^^

fasal kedua pula mengupas tentang sebab-sebab keciciran.antaranya ialah:
1)sebab berhubung dengan gerakan/organisasi/persatuan

  • kelemahan sudut tarbiyah
  • tidak meletakkan seseorang pada tempat yang sesuai(pembahagian tugasan)
  • tidak membahagi-bahagi kerja kepada anggota
  • tidak ambil berat ahli
  • tidak menyelesaikan persoalan dengan segera
  • pertikaian dalaman
  • pimpinan tidak layak* (ini akan dikupaskan selanjutnya tentang sifat-sifat yang perlu ada pimpinan)
2)sebab-sebab individu

  • tabi'e tidak tetap(hanya tertarik pada gerakan/persatuan/organisasi pada satu-satu bahagian sahaja,bila dia menjumpai yang tidak menarik,maka dia meninggalkannya)
  • takut berlaku sesuatu ke atas diri dan pendapatan(takut miskin,kurang tadhiyah)
  • melampau-ekstrem(lakukan sesuatu lebih dari keupayaan/melampaui batasan/gelojoh/hendak cepat)
  • bermudah-mudahan & longgar
  • tertipu dengan kedudukan & bersikap menonjol diri(buat sesuatu bukan kerana Allah)
  • cemburukan orang lain
  • fitnah senjata
3)sebab-sebab luaran yang menekan.

  • tekanan ujian
  • tekanan keluarga
  • tekanan persekitaran
  • tekanan gerakan-gerakan bahaya
  • tekanan bermuka-muka
banyak 'point-point' penting yang dibincangkan di dalam buku ini.

antara yang ingin dikongsikan ialah :


 'sifat-sifat yang perlu ada pada pimpinan.'

1- mengenali dakwah.
-jaminan kejayaan pimpinan adalah bergantung pada rapatnya barisan pimpinan,bergerak bersama-sama dengan kumpulan yang bergerak dan jangan mengasingkan diri.sentiasa berhubung dengan barisan tentera(jundiyah),mengetahui masalah mereka serta pemikiran mereka.

2-mengenal diri
-seorang pemimpin wajib mengetahui kelemahan & kekuatan dirinya.
caranya:
 mengetahui kelehaman dan usaha memperkuatkannya
mengetahui kekuatan dan usaha menggerak & menyuburkannya
cakna untuk mengembangkan ilmu,pemikiran-pemikiran politik,kemasyarakatan,ekonomi dll.
mengenali tokoh-tokoh pimpinan islam dan cara dan faktor kejayaan kepimpinan mereka.

3-cakna terhadap ahli
mengetahui keadaan hidup,kedudukan,menyelesaikan masalah mereka,bantu kemantapan ahli dan kukuhkan kepercayaan kepada mereka.

4-teladan yang baik
point ini cukup jelas.

5-punyai pandangan yang mantap
berupaya bertindak segera lagi tepat serta dapat menyelesaikan masalah dalam semua suasana & keadaan.
sabda Rasulullah: 'sesungghunya Allah kasih kepada penglihatan yang tajam diketika kesamaran dan Allah sukakan aqal yang sempurna dapat menahan serangan nafsu'

6-keazaman yang kuat
keazaman adalah menjadi salah satu rukun keperibadian pemimpin.dengan adanya keazaman akan menyelesaikan perkara-perkara yang ussah.sejarah membuktikan pemimpin-pemimpin islam zaman kini sangat perlu mempunyai keazaman ini bagi menghadapi segala ujian dan bencana.

7-daya tarikan semulajadi
ini merupakan sifat tabi'e.seseorang pemimpin yang dapat menarik ramai orang tanpa paksaan,maka itu adalah satu perkembangan yang baik.
*tapi pada saya,asasnya adalah hubungan dengan Allah.

8-penuh yakin
seorang pemimpin mesti sentiasa berkeyakinan dan berlapang dada.sikap putus asa adalah faktor utama kemusnahan individu dan masyarakat.pimpinan adalah ketua rombongan dan kesannya ke atas barisan adalah sangat mendalam.jika ia mundur dan putus asa,maka barisan akan mundur dan putus asa.tetapi jika ia maju ke hadapan menentang cabaran-cabaran,barisan tentera da'wah akan melangkah ke hadapan dengan penuh harapan.

menjadi pimpinan yang baik bukanlah satu perkara yang mudah.tapi semuanya akan menjadi lancar apabila kita bekerja kerana Allah.teringat kalam ustaz hazrul
  'kenapa perlu risau?kalau kita buat kerana Allah,pasti Allah bersama kita' 
Al-qiyadah laisa At-tasyrif,walaakin At-taklif
(kepimpinan bukanlah satu kemuliaan,tapi satu tanggungjawab)
moga Allah sentiasa bersama kita dan memelihara keikhlasan dalam menjadi 'amiliin(pekerja).
Allah tidak lihat sejauh mana pencapaian kita,tapi Allah melihat sejauh mana usaha kerja buat kita.
ya Allah~permudahkanlah segala urusan.


'berijtihadlah antum semua dlapangan kepakaran masing-masing & jangan pernah gentar untuk mencuba dan mencabar potensi diri.berfikir & buatlah berdasarkan realiti hari ini untuk kebaikan & impak yang bermanfaat buat generasi masa hadapan'


'kenapa perlu lihat pada 10 lubang kecil sedang kita ada satu tanah lapang yang besar untuk bergerak'
-tinta bro shake-


masyaAllah!jiwa mereka besar..

sempena hari esok.
ya Allah,aku hanya mampu mengkaji,membuat penilaian,namun Engkau jualah yang lebih mengetahui segala isi yang ada di langit dan bumi.tunjukkanlah yang benar itu tetap benar,rezekikan aku mengikutinya.dan tunjukkanlah yang batil itu tetap batil,dan rezekikan aku menjauhinya.sungguh aku yakin,yang benar tetap akan bersama kemenangan,dan yang batil itu pasti akan tumbang.sesungguhnya islam itu tetap tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi dari islam.menangkanlah apa/siapa sahaja yang perjuangkan islam.berikanlah pelindungan buat mereka yang ikhlas berjuang serta keamanan pada negara.

kemenangan islam semakin dirasai.hanya Allah yang tahu siapa yang benar.jika bukan di masa ini,kemenangan di akhirat sudah pasti.semoga hati &jiwa terus istiqamah dalam tarbiah Allah tanpa meninggalkan satu pun cabang darinya :')
Alhamdulillah,saya lebih terdidik untuk bersifat lapang dada kini.kekalkanlah rasa ini ya Allah.agar terus tenang dalam menjadi 'amiliin ^_^ kalau nampak saya tak berlapang dada tu,tegur2lah ye :)
Allah sangat sweet.moga menjadi penghuni hati yang abadi ♥
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 comments:

serikandi Asma' said...

:D syukran habibati

Abu Burn said...

jayyid jiddan ukht. Amat bermanfaat utk orang yg search ringkasan Buku Al-Mutasaqitun ni.
*Dlm gerakerja yg amat sibuk kita akan terdedah dgn masalah2 yg dinyatakan oleh Dr. Fathhi Yakan.