Tuesday, April 17, 2012

rumit:tinta dari hati.

bismillahi walhamdulillah.
astaghfirullah al-'azim.banyak-banyakkan istighfar.jadikan ianya sebagai hobi.insyaAllah,hidup lebih nikmat.

melalui minggu-minggu dan hari-hari dengan memikirkan pelbagai perkara.mungkin kerana saya yang terlalu suka berfikir.huh!saya cuba untuk tidak berfikir,tapi saya tidak boleh.mungkin kerana cakna.atau saya memang minat untuk berfikir.saya akan berfikir sampai saya menemui jawapan yang pasti.letih juga.tapi kadang-kadang bagus untuk sentiasa berfikir,latih diri untuk berfikir secara kritikal untuk mengeluarkan hujah/pendapat/jawapan yang kemas.mungkin kurang mantap,tapi meyakinkan.
moga segalanya dalam lindungan Allah.

mengalami satu pengalaman baru minggu lepas :)
pengalaman yang buat saya berfikir banyak kali sama ada ianya tindakan yang betul atau tidak.tapi sebelum saya merasai pengalaman tersebut,saya telah bertanyakan beberapa pendapat dari murabbi,naqibah,sahabat-sahabat,malah sepupu saya yang berpengalaman.
sungguh!hammasah as-syabab(semangat anak muda) itu perlu dibimbing dengan hikmah as-syuyuh(nasihat orang tua).jangan mudah bertindak melulu.saya fikir saya perlu rasai pengalaman ini,sekurang-sekurangnya saya tidak terus menerus meletakkan persepsi sahaja tanpa merasainya sendiri.saya tidak suka orang yang suka kritik dan suka mencari kesalahan orang lain tanpa berani untuk cuba lebih dari sekadar persepsi.ya,kadang-kadang persepsi sahaja sudah cukup,namun bukan dalam semua situasi.malah,walaupun kita telah merasainya,persepsi pertama tidak semestinya tepat.teruskan mengikuti sampai kita jumpa kebenaran yang sebenar-benarnya.
biarkanlah!saya lebih suka memilih jalan berlapang dada,diam ataupun tenang kalau terpaksa menjawab.
saya suka memilin jalan sederhana,agar lebih adil.jalan 'win,win.'
kerana memilih untuk bersikap emosi akan menghasilkan satu 'feedback' yang buruk yang akhirnya kelihatan seperti memperbodohkan diri sendiri dan menyesal.saya tidak mahu itu berulang.ya,saya cakap begini kerana ianya pernah terjadi.
semua orang boleh meletakkan pelbagai persepsi.namun,berpeganglah pada satu yang pasti.
hanya Allah mengetahui.
'setiap orang berhak untuk bercakap dan setiap orang itu berhak untuk menerima atau menerima pandangan tersebut kecuali ma'sum(al-qur'an dan hadis)' -Imam Malik.
kurangkan mengulas,kurangkan perdebatan,banyakkan bermuhasabah.itu lebih banyak menambah 'nilai' dalam diri :)

entry pendek bagi menjaga hati semua orang.
bagi menjaga hati juga,saya tidak akan post entry ini di wall facebook.
're-check' semula niat.
apakah kita suka mencari kesalahan orang lain?
apakah kita gembira dengan kesalahan-kesalahan yang dilakukan sahabat?
apakah kita mudah menghukum orang lain?
pesanan ini juga untuk saya.saya yakin mungkin saya juga pernah terlintas begini.
saya insan biasa.sesesungguhnya,diri ini telah banyak menzalimi diri sendiri :'(
ighfir zunuubi,ya Allah.
maafkanlah kesalahan sahabat-sahabat kita.
maafkanlah aku.
 dan (sebaliknya) hendaklah mereka memaafkan serta berlapang dada; tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.
24:22



sabarlah intan.
itu tarbiyah.
abaikan persepsi manusia.
berjalanlah tanpa henti,moga seiring redha Ilahi.
teruskan bekerja,bergerak.

p/s:tinta dari hati.mungkin sukar untuk difahami.maaf :)
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

No comments: