Monday, December 12, 2011

perkongsian:beduk diketuk

bismillahi walhamdulillah.
mencuri masa lebih kurang setengah jam sebelum mata terlena untuk menghadapi hari esok yang mungkin lebih mencabar.
tiada topik berat yang ingin dibawakan.cuma sekadar perkongsian dari sebuah buku yang telah saya khatamkan minggu lepas.

terima kasih kepada kak fasiihah kerana sudi meminjamkan buku.Allahu yubarik fiki.moga ada ganjaran Allah untuknya ^^


buku beduk diketuk hasil karya ustaz pahrol mohd juoi.rasanya ustaz pahrol ni tidak asing lagi namanya.telah banyak buku-buku yang dihasilkan dan antara sumbangan terbesarnya saya rasa majalah solusi.barakallahu fika,ya ustaz.buku ni pun telah lama diterbitkan.tapi saya yang mungkin agak ketinggalan sekali lagi.sejak cuti mid sem hari tu baru kembali semula hobi membaca novel setelah mendapat inspirasi daripada seseorang.alhamdulillah :)

antara intipati yang menarik :

1) pada mukaddimahnya sahaja sudah ada pengisian.
"seorang sarjana barat telah kembali pada islam(revert to islam,bukan convert) berkata:
'subhanallah yang telah mengenalkan aku kepada islam sebelum aku mengenal orang islam'
maksudnya ,jika dia mengenal umat islam,kemungkinan dia tidak akan tergerak memeluk islam kerana buruknya akhlak dan lemahnya umat islam"
isi ini,ustaz pahrol dapat dari penulisan dr.yusof al-qhardawi.

kenapa ye?bukankah isam itu indah dan fitrah?,malah dalam hadis rasulullah s.a.w ada bersabda:
 “Islam itu tinggi, dan tidak ada agama yang lebih tinggi daripadanya.” (Hadis riwayat al-Baihaqi)


adakah kita antara yang menyumbang fitnah kepada islam?
nauzubillah.


2)"jangan kesal diri tidak dihargai,tetapi kesallah andai diri tidak berharga''


teringat pada kata-kata sdari seorang senior semasa menghadiri sebuah program.
'setiap hari kita mesti fikirkan,apa yang kita dah sumbang untuk islam hari ni?'


ada ke tidak ye untuk hari ni?atau mungkin hari-hari kita berlalu dengan begitu sahaja?
tepuk dada,tanya iman.kenapa?kerana hanya kita sahaja yang mengetahui.kerja untuk islam tidak semestinya nampak(secara zahir) atau mesti pergi ke satu tempat dan sampaikan risalah-risalah/dakwah.mungkin kalau anda seorang muazzin pada hari ni,itu juga satu sumbangan.kalau anda seorang imam,itu juga sumbangan.hatta!walaupun mungkin kita hanya membentangkan sejadah untuk jemaah lain sebelum solat,itu juga satu sumbangan.


innamal 'amalu binniat kan? :)


3)ustaz pahrol membawa satu kisah dari kisah ketika nabi Ibrahim dibakar oleh Raja Namrud dengan api besar.melihat pada api yang besar itu,seekor burung telah segera mengambil air dengan paruhnya yang kecil lalu dititiskan di atas nyalaan api itu.perbuatan burung kecil itu ditertawakan oleh burung-burung lain kerana pada mereka usaha burung tadi sia-sia sahaja.masakan air yang beberapa titis itu sahaja bisa memadamkan api besar tadi.
lalu burung menjawab:
'aku yakin bahawa Allah tidak akan bertanya kepadaku  apakah dengan usahaku api itu berjaya dipadamkan,tetapi Allah pasti bertanya apakah yang telah aku lakukan untuk memadamkan api itu'


4) Saidina Umar berkata :
'aku memandang solat sebagai satu kewajipan yang paling penting.seseorang yang memberi perhatian kepada solatnya akan memelihara perintah agama yang lain.tetapi jika dia meninggalkan solat,maka dengan mudah dia meninggalkan suruhan agama yang lain'


teringat pula pada kata-kata ustaz muhiden(timbalan pengarah APIUM,nilam puri)dalam kuliah tafaqquh,
'kalau dalam solat pun kita tak mampu nak hadirkan hati mengingati Allah,apatah lagi diluar solat'
Allahu rabbi :'(


wallahu'alam.
maaf.entry kali ni hanya sekadar perkongsian daripada pembacaan sahaja.
pengolahan juga kurang baik.
walaubagaimanapun,semoga ada manfaat darinya. :)

sedang membina kekuatan agar thabat dalam perjuangan!
sedang membina rasa agar cinta pada jalan perjuangan!
sedang mendidik jiwa agar sanggup untuk berkorban!
pahitnya dunia kerana manisnya syurga.


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Friday, December 2, 2011

futsal: akhowat superb!

bismillahi walhamdulillah :)
assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
wah,berbeza sungguh rasanya hari ni.seolah-olah sendi-sendi yang ketat menjadi longgar.
walaupun penat,tapi rasa ringan.
kenapa pula sendi-sendi longgar ni?
haaa!pagi tadi APIUM nilam puri baru sahaja mengadakan perlawanan futsal piala timbalan pengarah 2011 di gelanggang futsal di Pasir Tumboh,kelantan.
hari ni giliran akhowat bermain ^^
esok,giliran ikhwah pula insyaAllah.
ayuh!penuhi muwasafat tarbiyah seterusnya:tubuh badan yang sihat. =)

mahasiswa cergas pemangkin intelektual versatil


memang seronok kalau bersukan ni.
walaupun jarang bersukan*jujur* tapi bila dah mula tu,rasa seronok.rindu nak main bola jaring dan bola keranjang sebenarnya.tapi kemudahan tu belum disediakan di sini.insyaAllah bakal dibina.
seronoknya sukan ni,masa tu la rasa nak berlari laju,masa tu la rasa seronok berpeluh,bagi semangat dekat sahabat-sahabat :)

futsal sambil taaruf

perlawanan hari ni,bukan hanya bermain semata saya kira.tapi dapat eratkan silaturrahim especially sesama ahli majmuah.kami adakan lagi sesi bertaaruf secara tidak sengaja :)
ya!taaruf bukan hanya pada hari pertama pertemuan kan?tadi,saya berkongsikan kepada mereka pengalaman arwah ayah.mereka ingin tahu bagaimana kematian ayah. dan serba sikit mengenai keluarga.asalnya mereka ada bergurau dengan meneka siapa akan kahwin awal?jadi mereka meneka saya.haha.mereka kata saya seperti sudah bersedia.kelakar juga tapi mereka bukanlah orang pertama yang berkata begitu.tapi saya cuma cakap,tak de calon pun.*haha*tanggungjawab masih banyak.mama keseorangan di rumah dan abang-abang perlukan saya.kalau saya katakan saya sedang bersedia,tak semestinya saya akan kahwin dalam masa terdekat -.- lagipun,bersedia melangkah dari satu peringkat ke peringkat yang lain,mengajar kita untuk menjadi yang lebih baik.jadikan Allah sebagai matlamat kita.bukankah siapa kita lima tahun akan datang boleh dilihat dengan siapa kita bergaul,dan apa yang sering kita baca dan apa yang kita tonton dan dengar hari ni?-sumber,buku 'beduk diketuk',pahrol mohd juoi-
selepas bercerita mengenai arwah ayah,ada seorang sahabat saya berkata:
hmm,baru hari ni tahu cerita intan,sebelum ni tak cerita pun.
perkenalan kita bukan akan berhenti esok.masih lama lagi.dan banyak masa lagi kita akan kongsikan bersama,insyaAllah :) uhibbukunna fillah~

muslimah tudung labuh bersukan

siapa kata akhowat/muslimah bertudung labuh tidak boleh bersukan?
dulu,masa di sekolah,pemakaian tudung labuh memang wajib.namun,apabila waktu beriadhah,
kami dibenarkan untuk memakai tudung piawai.(istilah bagi tudung bawal yang tidak jarang dan mengikut piawaian-jangan pendek dan jarang)masa tu,kalau tiba-tiba arahan dikeluarkan-'anda diminta memakai tudung labuh' mesti ramai merungut.
'ala~susah lah pakai tudung labuh,terbang2 tudung.kalau baju labuh pulak,kononnya menghalang kelajuan untuk berlari.'
tak pe lah.itu zaman sekolah.mungkin juga persekitarannya masih belum kuat berbanding di sini.syukur pada Allah kerana terpilih untuk berada di nilam puri :)
sebenarnya,tidak banyak pun perbezaan atau halangan yang dihadapi bila memakai tudung labuh dan baju labuh ketika bersukan.malah,kami rasa lebih selamat.contohnya situasi tadi,walaupun tiada ikhwah/ramai lelaki,tapi adalah seorang lelaki(penjaga gelanggang futsal).tapi alhamdulillah,pemakaian kami tidaklah menjolok mata sehingga menimbulkan ketidakselesaan ketika bermain.lelaki tu pun tak pandang sangat.terima kasih ye.

memang saja pilih yang gelap.maaf :)

pelbagai aksi


macam-macam juga aksi mencuit hati tadi ^^
bagi yang biasa main bola jaring,ada juga yang beraksi seperti bermain bola jaring.
ada yang sampai tercabut kasut,sepak angin tu biasa lah :D
tapi interesting la hari ni ^^ walaupun ampang memang banyak gelanggang futsal(dekat dengan rumah pulak tu),tapi tak pernah masuk.akhirnya,dapat juga main di kelantan.tapi dalam UM nilam puri ni pun ada gelanggang futsal.dah dua/tiga kali juga main,tapi teringin nak rasa yang tertutup punya.macam style sikit kan? :D akhirnya dapat juga merasa and now i know,why they(man) love to play futsal? :) interesting game!
lagi satu yang interesting,bila kami dapat solat zohor di tengah gelanggang futsal ^^ ada alas tikar la..pengalaman baru yang mungkin orang lain tak pernah buat.





sedikit perkongsian dari halaqah bersama ustaz syahid ramadhan(pensyarah KIAS) semalam.
'tiada perjuangan tanpa pengorbanan,tiada pengorbanan tanpa tarbiyah,tiada tarbiyah tanpa iman'


wallahu'alam :)
sekian sahaja celoteh mengenai futsal.
moga Allah redha.
*selamat menanggung kesakitan kaki&badan malam ni warga nilam puri* :D
mungkin ada yang kena rukuk/sujud slow2 kat musolla malam/esok ;p
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed