Monday, December 12, 2011

perkongsian:beduk diketuk

bismillahi walhamdulillah.
mencuri masa lebih kurang setengah jam sebelum mata terlena untuk menghadapi hari esok yang mungkin lebih mencabar.
tiada topik berat yang ingin dibawakan.cuma sekadar perkongsian dari sebuah buku yang telah saya khatamkan minggu lepas.

terima kasih kepada kak fasiihah kerana sudi meminjamkan buku.Allahu yubarik fiki.moga ada ganjaran Allah untuknya ^^


buku beduk diketuk hasil karya ustaz pahrol mohd juoi.rasanya ustaz pahrol ni tidak asing lagi namanya.telah banyak buku-buku yang dihasilkan dan antara sumbangan terbesarnya saya rasa majalah solusi.barakallahu fika,ya ustaz.buku ni pun telah lama diterbitkan.tapi saya yang mungkin agak ketinggalan sekali lagi.sejak cuti mid sem hari tu baru kembali semula hobi membaca novel setelah mendapat inspirasi daripada seseorang.alhamdulillah :)

antara intipati yang menarik :

1) pada mukaddimahnya sahaja sudah ada pengisian.
"seorang sarjana barat telah kembali pada islam(revert to islam,bukan convert) berkata:
'subhanallah yang telah mengenalkan aku kepada islam sebelum aku mengenal orang islam'
maksudnya ,jika dia mengenal umat islam,kemungkinan dia tidak akan tergerak memeluk islam kerana buruknya akhlak dan lemahnya umat islam"
isi ini,ustaz pahrol dapat dari penulisan dr.yusof al-qhardawi.

kenapa ye?bukankah isam itu indah dan fitrah?,malah dalam hadis rasulullah s.a.w ada bersabda:
 “Islam itu tinggi, dan tidak ada agama yang lebih tinggi daripadanya.” (Hadis riwayat al-Baihaqi)


adakah kita antara yang menyumbang fitnah kepada islam?
nauzubillah.


2)"jangan kesal diri tidak dihargai,tetapi kesallah andai diri tidak berharga''


teringat pada kata-kata sdari seorang senior semasa menghadiri sebuah program.
'setiap hari kita mesti fikirkan,apa yang kita dah sumbang untuk islam hari ni?'


ada ke tidak ye untuk hari ni?atau mungkin hari-hari kita berlalu dengan begitu sahaja?
tepuk dada,tanya iman.kenapa?kerana hanya kita sahaja yang mengetahui.kerja untuk islam tidak semestinya nampak(secara zahir) atau mesti pergi ke satu tempat dan sampaikan risalah-risalah/dakwah.mungkin kalau anda seorang muazzin pada hari ni,itu juga satu sumbangan.kalau anda seorang imam,itu juga sumbangan.hatta!walaupun mungkin kita hanya membentangkan sejadah untuk jemaah lain sebelum solat,itu juga satu sumbangan.


innamal 'amalu binniat kan? :)


3)ustaz pahrol membawa satu kisah dari kisah ketika nabi Ibrahim dibakar oleh Raja Namrud dengan api besar.melihat pada api yang besar itu,seekor burung telah segera mengambil air dengan paruhnya yang kecil lalu dititiskan di atas nyalaan api itu.perbuatan burung kecil itu ditertawakan oleh burung-burung lain kerana pada mereka usaha burung tadi sia-sia sahaja.masakan air yang beberapa titis itu sahaja bisa memadamkan api besar tadi.
lalu burung menjawab:
'aku yakin bahawa Allah tidak akan bertanya kepadaku  apakah dengan usahaku api itu berjaya dipadamkan,tetapi Allah pasti bertanya apakah yang telah aku lakukan untuk memadamkan api itu'


4) Saidina Umar berkata :
'aku memandang solat sebagai satu kewajipan yang paling penting.seseorang yang memberi perhatian kepada solatnya akan memelihara perintah agama yang lain.tetapi jika dia meninggalkan solat,maka dengan mudah dia meninggalkan suruhan agama yang lain'


teringat pula pada kata-kata ustaz muhiden(timbalan pengarah APIUM,nilam puri)dalam kuliah tafaqquh,
'kalau dalam solat pun kita tak mampu nak hadirkan hati mengingati Allah,apatah lagi diluar solat'
Allahu rabbi :'(


wallahu'alam.
maaf.entry kali ni hanya sekadar perkongsian daripada pembacaan sahaja.
pengolahan juga kurang baik.
walaubagaimanapun,semoga ada manfaat darinya. :)

sedang membina kekuatan agar thabat dalam perjuangan!
sedang membina rasa agar cinta pada jalan perjuangan!
sedang mendidik jiwa agar sanggup untuk berkorban!
pahitnya dunia kerana manisnya syurga.


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Friday, December 2, 2011

futsal: akhowat superb!

bismillahi walhamdulillah :)
assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
wah,berbeza sungguh rasanya hari ni.seolah-olah sendi-sendi yang ketat menjadi longgar.
walaupun penat,tapi rasa ringan.
kenapa pula sendi-sendi longgar ni?
haaa!pagi tadi APIUM nilam puri baru sahaja mengadakan perlawanan futsal piala timbalan pengarah 2011 di gelanggang futsal di Pasir Tumboh,kelantan.
hari ni giliran akhowat bermain ^^
esok,giliran ikhwah pula insyaAllah.
ayuh!penuhi muwasafat tarbiyah seterusnya:tubuh badan yang sihat. =)

mahasiswa cergas pemangkin intelektual versatil


memang seronok kalau bersukan ni.
walaupun jarang bersukan*jujur* tapi bila dah mula tu,rasa seronok.rindu nak main bola jaring dan bola keranjang sebenarnya.tapi kemudahan tu belum disediakan di sini.insyaAllah bakal dibina.
seronoknya sukan ni,masa tu la rasa nak berlari laju,masa tu la rasa seronok berpeluh,bagi semangat dekat sahabat-sahabat :)

futsal sambil taaruf

perlawanan hari ni,bukan hanya bermain semata saya kira.tapi dapat eratkan silaturrahim especially sesama ahli majmuah.kami adakan lagi sesi bertaaruf secara tidak sengaja :)
ya!taaruf bukan hanya pada hari pertama pertemuan kan?tadi,saya berkongsikan kepada mereka pengalaman arwah ayah.mereka ingin tahu bagaimana kematian ayah. dan serba sikit mengenai keluarga.asalnya mereka ada bergurau dengan meneka siapa akan kahwin awal?jadi mereka meneka saya.haha.mereka kata saya seperti sudah bersedia.kelakar juga tapi mereka bukanlah orang pertama yang berkata begitu.tapi saya cuma cakap,tak de calon pun.*haha*tanggungjawab masih banyak.mama keseorangan di rumah dan abang-abang perlukan saya.kalau saya katakan saya sedang bersedia,tak semestinya saya akan kahwin dalam masa terdekat -.- lagipun,bersedia melangkah dari satu peringkat ke peringkat yang lain,mengajar kita untuk menjadi yang lebih baik.jadikan Allah sebagai matlamat kita.bukankah siapa kita lima tahun akan datang boleh dilihat dengan siapa kita bergaul,dan apa yang sering kita baca dan apa yang kita tonton dan dengar hari ni?-sumber,buku 'beduk diketuk',pahrol mohd juoi-
selepas bercerita mengenai arwah ayah,ada seorang sahabat saya berkata:
hmm,baru hari ni tahu cerita intan,sebelum ni tak cerita pun.
perkenalan kita bukan akan berhenti esok.masih lama lagi.dan banyak masa lagi kita akan kongsikan bersama,insyaAllah :) uhibbukunna fillah~

muslimah tudung labuh bersukan

siapa kata akhowat/muslimah bertudung labuh tidak boleh bersukan?
dulu,masa di sekolah,pemakaian tudung labuh memang wajib.namun,apabila waktu beriadhah,
kami dibenarkan untuk memakai tudung piawai.(istilah bagi tudung bawal yang tidak jarang dan mengikut piawaian-jangan pendek dan jarang)masa tu,kalau tiba-tiba arahan dikeluarkan-'anda diminta memakai tudung labuh' mesti ramai merungut.
'ala~susah lah pakai tudung labuh,terbang2 tudung.kalau baju labuh pulak,kononnya menghalang kelajuan untuk berlari.'
tak pe lah.itu zaman sekolah.mungkin juga persekitarannya masih belum kuat berbanding di sini.syukur pada Allah kerana terpilih untuk berada di nilam puri :)
sebenarnya,tidak banyak pun perbezaan atau halangan yang dihadapi bila memakai tudung labuh dan baju labuh ketika bersukan.malah,kami rasa lebih selamat.contohnya situasi tadi,walaupun tiada ikhwah/ramai lelaki,tapi adalah seorang lelaki(penjaga gelanggang futsal).tapi alhamdulillah,pemakaian kami tidaklah menjolok mata sehingga menimbulkan ketidakselesaan ketika bermain.lelaki tu pun tak pandang sangat.terima kasih ye.

memang saja pilih yang gelap.maaf :)

pelbagai aksi


macam-macam juga aksi mencuit hati tadi ^^
bagi yang biasa main bola jaring,ada juga yang beraksi seperti bermain bola jaring.
ada yang sampai tercabut kasut,sepak angin tu biasa lah :D
tapi interesting la hari ni ^^ walaupun ampang memang banyak gelanggang futsal(dekat dengan rumah pulak tu),tapi tak pernah masuk.akhirnya,dapat juga main di kelantan.tapi dalam UM nilam puri ni pun ada gelanggang futsal.dah dua/tiga kali juga main,tapi teringin nak rasa yang tertutup punya.macam style sikit kan? :D akhirnya dapat juga merasa and now i know,why they(man) love to play futsal? :) interesting game!
lagi satu yang interesting,bila kami dapat solat zohor di tengah gelanggang futsal ^^ ada alas tikar la..pengalaman baru yang mungkin orang lain tak pernah buat.





sedikit perkongsian dari halaqah bersama ustaz syahid ramadhan(pensyarah KIAS) semalam.
'tiada perjuangan tanpa pengorbanan,tiada pengorbanan tanpa tarbiyah,tiada tarbiyah tanpa iman'


wallahu'alam :)
sekian sahaja celoteh mengenai futsal.
moga Allah redha.
*selamat menanggung kesakitan kaki&badan malam ni warga nilam puri* :D
mungkin ada yang kena rukuk/sujud slow2 kat musolla malam/esok ;p
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Wednesday, November 30, 2011

hati yang ampuh.aku mahu!

apakah yang sedang melanda hati?
tak faham.
rasa tak senang.
jauhkan..tolong jauhkan.

tetapkan matlamat!
Allahu rabbi,
tuhan yang membolak-balikkan hati,
hanya kepada Engkau aku mohon pertolongan.

jadikan hati ini penuh dengan rasa kecintaan terhadapMU.
bantu aku untuk menjadikan segala yang ada di sisi hanyalah alat,dan Engkau sebagai matlamat.
Allah~Allah~Allah~
bantu aku.....
jangan biar aku lalai walau sesaat.
jangan tinggalkan aku,dan jangan biarkan aku terus meninggalkanMu saat aku leka.

dia/ia alat,DIA matlamat.
tiada masa untuk leka!perlu sentiasa bergerak!
banyak lagi perkara untuk difikirkan!


mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis :)
sudah jatuh,masih kebal,bimbang retak,dibentengi iman.
cemburu dengan akhlaknya,ilmunya,semangatnya.

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Monday, November 28, 2011

malu makin pupus ditelan zaman.


Diriwayatkan oleh ‘Abdullah Bin ‘Umar: Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya haya (malu & adab) dan iman adalah bersahabat. Apabila satu daripadanya hilang, maka yang satu lagi turut akan hilang.” – Baihaqi

bismillahi walhamdulillah.
assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
alhamdulillah,berkesempatan juga nak update blog.sebenarnya banyak tajuk yang ingin dipostkan.
tapi semua idea tergendala separuh jalan.buntu.tak tahu macam mana nak ulas.

berbalik pada tajuk,malu sudah pupus ditelan zaman.
manusia semakin hilang malunya.tapi kadang-kadang ada juga yang malu tidak kena pada tempatnya.
bukan nak tuju pada orang lain sahaja,kadang-kadang saya juga hampir terlupa pada sifat haya'(malu) pada satu-satu situasi.sama ada tak perasan,over excited dan macam-macam lagi.harapnya tak de lah yang disengajakan.

situasi A


"faridah,tolong bentangkan tajuk yang cikgu dah ajar minggu lepas" cikgu zahra' memberi arahan.

ee,malu laaa.malunya.kalau salah macam mana.nak cakap apa kat depan ni.malu lah.tak mau!tak mau!


"mm,mm,hari ni,saya.....saya....(sambil bediri 'berjoget-joget' di hadapan kelas)..mm,hehe...ala,nak cakap apa ek..(sambil tersengih-sengih)"

"duduklah faridah!menuntut ilmu pun nak ilmu.ingat ya para pelajar yang cikgu kasihi sekalian,dalam menuntut ilmu,tiada istilah malu.kalau salah,kita sama-sama betulkan.apa yang nak dimalukan,kita kan sama-sama belajar.kesilapan tu perkara biasa,namun bukan untuk diulang-ulang.yang akhowat ni,memanglah sifat malu tu kena ada lebih,tapi biarlah bertempat.pada cikgu,kelakuan seperti tadi lebih memalukan kerana seolah-olah menampakkan lagi kelemahan kita di hadapan orang.kalau boleh biarpun kita gugup,tapi kita cuba untuk berani ,ya?ya,memang semua manusia ada kelemahan,tapi kelemahan bukan untuk ditunjuk dan kelebihan pula jangan sampai menunjuk-nunjuk''

situasi B


"abu..abu...nampak tak aishah duduk mana dalam dewan ni.tolong tengok-tengok kan." amir meng'usha' sekeliling mencari aishah.

"haa!tak payah..tak payah..aku nampak dah.hehe"
amir memandang setiap pergerakan aishah.aishah berasa tak selesa,namun dia juga tersipu-sipu malu sambil membalas pandangan.(-.-)

"amir,janganlah over sangat pandang tu.aku yang malu tengok kau.nampa sekali cukuplah.ni sampai dua tiga kali nak pandang.macam kisah percintaan budak sekolah rendah je.matang la sikit.come on!-.-" nasihat abu yang malu duduk di sebelah amir.

situasi di pihak aishah.
"ee,,tengok tu,amir pandanglah.kita tak selesa lah..hehe"

"eh kau ni,apesal tergedik-gedik.dah tahu tak selesa,janganlah pandang..buat tak tahu je.ni kang,macam nak bagi respon balik je.tundukkan pandangan,tundukkan hati,aishah.jual mahal sikit.kalau layan nanti,syaitan ambil peranan." aishah berasa malu dengan teguran aishah lantas terus beristighfar.

situasi C


aina masuk ke dalam bilik,tiba-tiba terlihat 'roomate' nya,amirah hanya memakai baju kurung tapi kainnya terselak hingga menampakkan lutut.

"astaghfirullah al-'azim!malulah sikit aminah" aminah terus mengalihkan pandangannya ke tempat lain.detik hati aminah 'hmm,cukuplah dengan lelaki& perempuan yang tidak menutup aurat di luar sana,janganlah sampai dalam bilik pun nak kena menjaga pandangan sesama muslimat.'

"apa kau ni?tu pun nak istighfar.aku kan perempuan,tak kan rasa pelik kot.panaslah cuaca sekarang.ala,lagipun,kalau kau salin baju,nampak juga kan bahagian lengan dll***" aminah terus mengadap laptop tanpa mengalihkan kainnya.

"bukan masalah kau tu perempuan nak rasa 'pelik' tapi sesame muslimat pun ada juga batasan auratnya.aku salin baju tak de lah menampakkan aurat.kau kena ingat.aurat sesame muslimat kan pusat hingga lutut.bahagian badan tak aurat,tapi macam mana pun,pandai-pandai lah jaga.patutnya yang aurat tu rasa lebih malu,tapi dah terbalik pula.yang bukan aurat pula nak malu"

"ok la..ok la...aku cuba lepas ni,nasihatkan aku selalu ei"

"ala,sama la.aku pun selalu buat salah.saling mengingati ei ^^"

situasi D


hakim bersiar-siar di taman KLCC.dia lalu dihadapan sepasang couple yang sedang berdating.

"kesian mamat ni kan,muka hensem,tapi tak de makwe.kesian betul jalan sorang-sorang kat sini."
kata teman lelakinya sambil diiringi gelak tawa 'kekasihnya'.

"alamak!malunya.aku ni pun satu,dah tahu tak de makwe,ajak lah member keluar sekali,tak de lah segan sangat"

balik rumah.berbual dengan roomate.

"hafiz,lepas ni jom teman aku keluar.malu kot tadi ada couple ni perli aku jalan sorang-sorang kat KLCC"

"eh,habis,ko nak suruh aku jadi couple kau ke?nauzubillah hakim.biar betul?"

"ish,bukanlah.aku waras lagi.at least,kalau kau ada,tak de lah malu sangat.sekurang-kurangnya aku ada lah member jalan sama-sama daripada jalan sorang-sorang macam tak de hala tuju je."

"kau nak malu apa hakim,sepatutnya dorang tu yang malu sebab buat maksiat depan orang ramai.sekarang dunia dah terbalik.orang yang buat baik,tak de couple,tutup aurat pula yang malu dan dianggap kuno.orang yang buat maksiat ni,rasa bangga.sepatutnya kau kena bangga sebab buat baik.sekurang-kurangnya mende tu jadi qudwah untuk orang orang lain"

"aahkan,betul jugak cakap kau tu.buat apa aku nak malu?!dorang yang patut malu.aku buat mende betul."

situasi E


dalam satu perjumpaan sesama muslimat.


"cepatlah sikit!ana dah letih ni.haha"suraya bercakap dengan nada yang tinggi tetapi saya tahu dia hanya bergurau.

saya hanya melihat dari jauh.tidak gemar sungguh orang bercakap seakan-akan menjerit ni.lagipun,kami duduk dalam jarak yang rapat ketika itu.rasanya,cukup dengan nada perlahan,kami masih boleh dengar arahannya.rasanya,sikap segan sesama muslimat itu juga perlu.bukan hanya ketika berhadapan dengan muslimin sahaja baru nak cakap perlahan-lahan.kadangkadang ada juga yang apabila berborak,suara kuat,tapi bila guru suruh bercakap di hadapan kelas,suara dialah yang paling perlahan.bukankah kita sering berkata yang kita hendak menjadikan rasulullah sebagai role model kita?maka,adakah rasulullah itu seorang yang kasar atau bercakap dengan nada yang tinggi @melenting?tidak bukan? :)

mungkin ada yang menjawab."ala,aku memang macam ni.jangan ambil hati"

pada saya,tidak semua perkara yang semulajadi dalam hidup kita tidak boleh diubah dan perlu dikekalkan.jangan hanya kerana "aku memang suka cakap kuat","aku memang hot-tempered",maka kita pun terus mengekalkan sikap itu dengan alasan,itu memang kita.dan tidak semestinya hanya kerana kita sesama jantina,kita perlu buang segala sikap malu.bukankah malu dengan iman itu bersahabat seperti hadis di atas?maka,apakah iman kita juga ada 'masa-masanya' sepertimana sikap malu juga perlu ada masa-masanya?
cuma,pastilah ada juga perbezaan.contohnya,bila ada muslimin kita akan lebih malu ,begitu juga kalau muslimin berhadapan dengan muslimat.itu fitrah.tapi bila sesama jantina pun,masih ada lagi bahagian-bahagian malu yang perlu dijaga contohnya,aurat,sikap,dll.betulkan yang biasa,dan biasakan yang betul.

malu itu fitrah


malu ni bukanlah sesuatu perkara yang boleh diajar satu per satu kerana malu merupakan satu fitrah.kita akan terdidik untuk bersifat lebih malu apabila semakin matang.saya sedar hal ini apabila saya semakin malu pada satu-satu situasi yang patut saya malu,tapi dulu saya tak malu.(macam belit-belit je ayat)maknanya,zaman sekolah dulu,saya tak malu pun dengan sesuatu perkara ni,tapi bila dah masuk U,saya rasa malu.dan pada saya,malu itu indah. ^^
*jika kena pada tempatnya.boleh jadi tidak indah tetapi menyampah jika tidak kena pada tempatnya.*

dan saya ada terfikir semalam.kadang-kadang sifat malu ni pun perlu ada kerjasama.eh?betul ke 'term' kerjasama.saya pun tak pasti.tapi apa yang saya maksudkan ialah,dalam satu tempat,contohnya saya ambil waqi' di nilam puri.kalau semua orang lelakinya pemalu,pasti perempuannya juga terdidik bersifat malu.begitu juga sekirannya perempuan bersifat malu,pasti lelakinya juga terdidik bersifat malu.
dan perlu diambil perhatian semula,malu di sini bukan lah ketika menuntut ilmu,maksud saya dari segi ikhtilat,akhlak dan banyak lagi perkara yang boleh dikaitkan.namun jangan sampai terjejas sistem pembelajaran hingga malu untuk buat pembentangan,perkongsian,beri tazkirah,bertanya soalan,buat persembahan dan lain2.

sebagai pencerahan saya bagi sedikit contoh:
ikhwah terdidik
one message received


haniza mengambil hp nya dan membaca mesej dari asyraf.
assalamualaikum,haniza.asiff ganggu.boleh tak nak pinjam nota yang cikgu bagi semalam?hehe.

"tu pun nak hehe -.-''monolog haniza.
haniza balas.
'waalaikumussalam.insyaAllah,esok ana bawak.'

one message received
'ok.syukran tau.ni lagi satu.semalam enti pergi mane?ana nampak enti jalan berdua je dengan nazurah.hehe.belanja la sikittt'

''hmm~tak penting...malas balas.''

situasi di pihak lelaki.
'aik?apesal tak balas ni.'fikir azmi.

'kenapa,ko tanya apa kat haniza?'tanya roomate azmi.

'soalan pertama dia dah jawab,soalan kedua tu aku tanya dia pergi mana semalam'azmi.

'alah kau ni pun,tak penting soalan kau tu.malu lah sikit!' kata roomate azmi sambil mentertawakannya.

'aduusss,,malu aku.tak nak tanya pelik-pelik dah la lepas niiiii.malu pula nak pergi kelas esok.takut dia kata apa pulak'

akhowat terdidik.

status ahmad di fb:
''letihnya hari ni.sehari suntuk kelas.rasa nak pengsan.hoho:D''


abu bakar :haha,tau tak pe.letih geyl~dari pagi sampai malam kelas kita.dengan math lagi tadi.fenin2*.*


fatimah:aah la..letih hari ni..susah en math tadi?haha..korang tak pening ke tadi?tengok rilek je. :D


ahmad: @abu bakar memang penat pun,math tadi aku tak faham la rational number lah,irrational lah.aku rasa soalan tu yang tak rasional.haha.

status bersambung dengan komen2 dari ikhwah.ahmad sedikit pun tidak menghiraukan komen fatimah yang padanya tidak penting untuk dibualkan bersama akhowat.

situasi di sebelah fatimah.
"aik!ahmad buat tak tahu je dengan status aku.eee,malunyaaa.tu la..sibuk sangat nak menyibuk dekat status orang laki.kalau nak tanya soalan penting tak pe juga,ni kang macam nak berborak pula.malu2 -.-"

***************************************************************
bukankah kedua-dua situasi ini terdidik dengan kerjasama dari dua pihak secara tidak sengaja.wah~lebih indah rasanya andai semua orang begini.seolah-oleh peringatan sentiasa ada setiap saat dan proses tarbiyah berjalan secara tidak langsung. :) semua orang ada pengalaman masing-masing.saya juga mungkin pernah tersalah langkah seperti kelakuan di atas,kerana hakikat manusia itu bukanlah semuanya sempurna.kehidupan satu proses pembelajaran.sama ada ianya melalui pengalaman sendiri mahupun pengalaman orang lain ^^



*entry ini sekadar perkongsian pandangan dan sebarang teguran boleh dikongsikan bersama dalam komen di bawah.teguran dan peringatan untuk diri saya juga.saya juga kadang-kadang hampir tidak perasan pada 'sifat malu' ni.kalau nampak saya buat,tegurlah ye.^^*
ayuh sama-sama kerjasama membina syahsiah yang unggul!

wallahu'alam
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Thursday, November 24, 2011

NILAM PURI:banjir + friendly techno da'ei

bismillahi walhamdulillah.
assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
sudah lama tidak update blog,selama itu jugalah matahari tidak memunculkan dirinya di bumi tarbiyah nilam puri dan kebanyakkan kawasan di kelantan.wifi di nilam puri,baru sahaja boleh berfungsi semula.
rasanya seperti berada di negara empat musim dek kerana kesejukan yang teramat.bertambah beratlah ujian buat insan-insan yang 'liat' terutamanya untuk bangun subuh.bangun!bangun!mujahadah!moga rasa cinta kita padaNya(yang belum cukup ini)masih mampu menggerakkan sendi-sendi untuk menghadap yang Esa.

air naik hampir separuh padang 

 looks like real.
macam memang betul-betul ada tasik ;)

 pemandangan dari musolla

indah dan tenang melihat aliran air yang sentiasa mengalir.

sungai di belakang nilam puri juga sudah bertukar landskapnya,dari sebatang sungai yang kecil menjadi sebuah tasik yang indah(air sungai melimpah).setiap kali ke musolla,seolah-olah berada di tempat yang baru.musolla yang bertingkapkan lut sinar,menampakkan seolah-olah sedang beribadat di tepi tasik.aliran air sungguh menenangkan.subhanallah.nikmat 'musim banjir' :)
*walaupun baju susah nak kering dan stokin akan basah setiap kali ke kelas* ;p

tak de nak cerita apa pun dalam entry kali ni.sebenarnya,ada satu entry sedang dalam proses untuk dipublishkan,tapi tak sempat dek kerana kekangan masa.insyaAllah akan disambung hari sabtu.esok?
hmm~esok ada program di USM,KELANTAN.

FRIENDLY TECHNO DA'EI

TARIKH :25&26 NOVEMBER.


'mahu mempelajari teknik dakwah berkesan untuk none-Muslim ?

jom sertai program ini. kita akan didedahkan dengan teknik-teknik yang menarik dan pengetahuan mengenai agama lain untuk digunakan di medan dakwah kelak ! 

sebab anda perlu menyertai :
- mempelajari kitab-kitab agama lain (bible, tipitaka,weda dan lain2)
-counter isu-isu semasa yang melibatkan Islam seperti isu terroris, poligami, 
hijab, hukum hudud dan lain-lain.
-program berbentuk pengajian perbandingan agama yang akan disampaikan oleh panel dari Islamic Information and Service Foundation (IIS), 
- dan banyak lagi..'
*ayat copypaste*


p/s:entry seterusnya dalam proses,insyaAllah.doakan jiwa ini kuat!hampir sahaja aku tersungkur,alhamdulillah,masih ada yang sayang ^^
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tuesday, November 15, 2011

lebih bersemangat

dah dua hari kelas english pada jam 5-7 petang.
interesting!tak ngantuk ^^ *kantoi ngantuk sebelum ni*
thank you teacher hazlina!seronok sangat.
you make me fall in love again with english. :)
why again?bukan tak suka sebelum ni,tapi biasa-biasa je lah.


one thing!walau sesusah mana pun subjek tu,jangan benci.
kalau benci subjek tu,kita akan makin susah nak faham.tapi kalau kita usaha untuk pupuk rasa cinta,
insyaAllah,makin lama,makin mudah nak faham.^^

hari pertama belajar matematik selepas setahun tak belajar hari ni +.+ so,what do you expect?hehe.
tajuk pertama hari ni SET.tapi banyak sangat lupa. -.- tapi after dah revise tadi,alhamdulillah.ingat sikit-sikit.cuma dekat sini,belajar dalam bahasa melayu,jadi istilah2 pun dah lain.
semoga Allah terus memberikan kemudahan untuk memahami segala ilmu.^^
kena hafal balik kot sifir2 +.+
not that bad la kot ;p


untuk subjek ulum qur'an.
seronok sebab belajar dengan dr.najib :)
hari pertama kelas toturial,ustaz bagi assignment.
dapat tajuk 'israiliyat fit tafsir'إسراءيليات في التفسير
menjadi rebutan juga tajuk ni sebab siapa dapat tajuk ni,kene jumpa ustaz.(tajuk tak de dalam buku)lagipun tajuk ni menarik SEKIRANYA kita faham.takut juga sebenarnya.
moga dipermudahkan.


weekend ni! ^^
ada kem untuk pelajar semester dua.
program RES-Q.
stands for rehlah syahsiah qiyadiyah.anjuran MPP dan kelab fasilitator UMNP.*if i'm not mistaken*
tengok pada nama program pun sudah hebat.tentu objektifnya besar :)
sama-samalah kita jayakan program ni semoga objektifnya tercapai :)
hargai pengorbanan mereka yang berusaha bantu kita.
teringat pada kata-kata sahabat sesama saya hendak buat program di smap tempoh hari.(dikongsikan untuk penganjur program res-Q)

kalau kita buat program,jangan terlalu fikirkan sangat,'tercapai tak objektif nya'/'sampai tak pada hati-hati mad'u'sebab takut kita akan kecewa, cukuplah syurga Allah sebagai motivasi,dan Allah redha dengan usaha2 kita.

tapi memang lah kita akan usaha sebaik mungkin supaya objektifnya sampai.tawakkal pada Allah.bukankah Allah yang memberi hidayah? :)

Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah pertunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi (supaya ia menerima Islam), tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayah pertunjuk kepada sesiapa yang dikehendakkiNya (menurut undang-undang peraturanNya) dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayah pertunjuk (kepada memeluk Islam).
-surah al-qasas ayat 56-


tugas kita?
” Dan hendaklah ada antara kamu kumpulan yang mengajak orang kepada perkara baik, menyuruh orang berbuat baik dan melarang orang berbuat jahat. Mereka itulah orang yang berjaya” surah ali-imran ayat 104.-
   
dengarnya menarik sebab ada tetamu-tetamu yang hebat,seperti presiden PMIUM,dan MPP di UMKL.ustaz fattah pun ada*tapi belum berkesempatan untuk berkenalan.

moga Allah sentiasa pertemukan kita dengan orang-orang soleh dan solehah. :)


sebelum attend program ni,kami ditugaskan untuk baca buku 'apa ertinya saya menganut islam'.mungkin pengisiannya banyak berkait rapat dengan tajuk2 dalam buku ni.
jom manfaatkan masa sebaiknya!^^
buka hati,buka minda,tajdid niat.
mula-mula dengar pasal program ni,berat hati juga,sebab masa tu baru sampai nilam puri.homesick! :D
'syaitan sedang buat tugasnya -.-*
tapi sekarang sudah pulih.insyaAllah :) macam excited sikit nak pergi program ni!^^
jom kumpul bekalan untuk ke akhirat sana.


*entry ni macam laporan harian pula*:D rasa nak kongsi rasa gembira je kot permulaan hari di semester 2 ni.
ayat qur'an pilihan untuk entry hari ni:

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu, apabila dikatakan kepada kamu: "Pergilah beramai-ramai untuk berperang pada jalan Allah", kamu merasa keberatan (dan suka tinggal menikmati kesenangan) di tempat (masing-masing)? Adakah kamu lebih suka dengan kehidupan dunia daripada akhirat? (Kesukaan kamu itu salah) kerana kesenangan hidup di dunia ini hanya sedikit jua berbanding dengan (kesenangan hidup) di akhirat kelak.
surah-attaubah ayat 38.


sekadar perkongsian ringkas.

p/s:berusaha memandang segalanya dengan berlapang dada.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Sunday, November 13, 2011

msg.

"rindu mama..hehe"

"mama tak boleh tidur semalam sebab biasanya ada orang tidur kat sebelah.bila tengok intan ngantuk,mama pun ngantuk"

touched me! :'(


esok bermulalah zaman kesibukan sebagai mahasiswi.
blog mungkin akan jarang diupdate.'mungkin'.
moga Allah beri kekuatan!
sangat memerlukan kekuatan jiwa sekarang ni.
baru balik macam lemau sikit.haish~buang2!
semangat!
sem baru!
strategi baru!
niat baru!
azam baru!
pandangan baru!

pupuk2!
minta doa :)



*teruskan membaca novel.syabab musafir kasih&travelog seorang da'ei*
*rindu mama :'(* setiap saat doa moga Allah lindungi mama.
kadang-kadang lupa mama sudah berusia 51 tahun.
"mama minta2 tak kena strok je lah duduk sorang2 ni" erkk!ayat mama menakutkan.
tapi mama tak de darah tinggi.moga Allah beri kesihatan yang baik.
sedih sebab mama tinggal sorang kat rumah.she will feel lonely.tak nak biar mama sunyi!

"mama,sedih nak balik nilam puri"

"ala,intan ramai kawan.mama duduk sorang-sorang je kat rumah."


*entry kali ni luahan perasaan ke ape -.-*
tak pe lah!ni peribadi punye,,hehe.mood baru balik UM.macam f1 je. -.-


selamat menduduki peperiksaan buat adik-adik pelajar tingkatan lima.moga Allah bersama kalian :)
khasnya untuk smapians,amnya untuk pelakar tingkatan lima.akak doakan yang terbaik.


*entry peribadi*sedang cari mood*
asiifff~
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Friday, November 11, 2011

i was tagged by mizz nina!

assalamualaikum.selawat dan salam ke atas junjungan besar,rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam :)
di mana Allah di hati kita hari ni?masihkah di tempat pertama atau sudah bertukar ganti tempatnya?nauzubillah.
semoga hati kita terus dipenuhi dengan rasa cinta kepada Allah dan menjadikan segala perkara lain itu hanya sebagai 'alat' untuk kita sampai kepada cintaNya.kehidupan orang mukmin itu penuh dengan hati-hati seperti dalam perumpamaan ubai bin ka'ab.

Ubai bin Ka’ab r.a. telah membuat satu perumpamaan yang mudah ketika beliau ditanya oleh Umar bin al-Khattab tentang takwa. Beliau bertanya Sayidina Umar, “Pernahkah anda berjalan di suatu jalan yang penuh duri?”, Umar menjawab, “Ya, pernah?” “Lalu, apa yang anda lakukan?” Umar menjawab, “Saya menyinsing kain dan melangkah berhati-hati.” “Maka, itulah dia takwa!”
Maka takwa adalah langkah menjauhkan diri daripada larangan Allah dan berusaha sedaya mampu melaksanakan suruhan-Nya.

dia itu wasilah,DIA itu matlamat.
******************************************************
first of all,let me explain first.this is not mizz nina yang artis tu~ni nina yang solehah :) hehe.sahabat di nilam puri.
post kali ni dibuat untuk nina yang telah tagged saya dengan beberapa soalan untuk dijawab.thanks btw ^^
sebelum ni,tengok orang je kena tagged.tak sangka pula ada 'game' macam ni dekat blog.hehe.


1  Sape yang paling penting dalam hidup korang ? kenapa ?
siapa ya?mama! :) the only  mother in the world.*of course*semua orang satu mak ;p
dia mak,dia juga ayah as my father had passed away about 7 years ago.
semoga Allah sentiasa melindungi mama.you to me are everything. ^^
kenapa?should i answer this question.hehe.kerana yang pertama kedua dan ketiga itu ialah ibu.keempat itu bapa :) ibu adalah anugerah terindah dalam kehidupan.
2  Idola korang ?
لَّقَدۡ كَانَ لَكُمۡ فِى رَسُولِ ٱللَّهِ أُسۡوَةٌ حَسَنَةٌ۬ لِّمَن كَانَ يَرۡجُواْ ٱللَّهَ وَٱلۡيَوۡمَ ٱلۡأَخِرَ وَذَكَرَ ٱللَّهَ كَثِيرً۬ا (٢١

Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)
-surah al-ahzab ayat 21-

3 Memori yang korang tak boleh lupa waktu kecik - kecik dulu ?
apa ya?banyakk kot. :D kenangan dengan arwah ayah kot.jalan-jalan dengan ayah.hari ayah meninggal.macam-macam lagi lah.*hehe*

4 Kalau tak boleh tidur ape yang korang buat ?
baca buku.kalau tak da buku,muhasabah diri/berfikir.

5 Minima korang online dalam sehari ?
nasib baik tanya minima,kalau maksima tak nak jawab :D
mm,kalau cuti macam ni,about 5-6 hours.lama kan?hehe.suka baca-baca blog orang,kalau update blog lagi lama kot online.kalau ada kuliah,mm..mm..entah la.tak ingat lah.lama sangat cuti.hehe.yang pastinya 'kaki online' jugak la.yang penting!solat di awal waktu.

6 Blog sape yang korang suka terjah bila online ?
blog yang saya follow dan yang terbaru diupdate.*eh,apa ayat tunggang tebalik ni*haha.
maknanya mana-mana blog yang ada post terbaru.suka blog langitIlahi,brohamzah,ustazah fatimah syarha, dan blog-blog yang ada dekat blog list kat sebelah kanan ni^^

7 Bila sedih apa yang korang selalu buat ?
sedih?cepat-cepat positif sebelum syaitan datang menyeranggg!*hehe*lepas tu,call mama.nanti mesti mama bagi motivasi.lepas tu cerita dekat kawan.

setiap kejadian itu pasti ada hikmah nya.Allah tidak menjadikan sesuatu dengan sia-sia.....
 “Apakah kamu mengira bahawasanya Kami menciptakan kamu dengan sia-sia dan kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami? Maha tinggi Allah Raja Yang Maha benar. Tiada sesembahan -yang benar- kecuali Dia, Rabb Yang memiliki Arsy yang mulia.” (QS. al-Mu’minun: 115-116).

“Sungguh mengkagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya semua urusannya adalah baik. Dan hal itu tidak akan diperoleh kecuali oleh seorang mukmin. Apabila dia mendapatkan kesenangan, maka dia bersyukur. Maka hal itu merupakan kebaikan baginya. Dan apabila dia ditimpa kesusahan maka dia bersabar. Maka itu juga merupakan kebaikan baginya.” (Imam Muslim)

8 Kata Najwa Latiff cinta muka buku . Kata korang?
soalan ni intan kurang faham.hehe.maksudnya quote intan selalu guna ke?
'mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis'

9 Kamu benci bila....
benci bila ada ketika hidup macam lost.macam tak de perasaan.contoh:bila solat tak rasa apa-apa.

kata imam al-ghazali:
"carilah hatimu di tiga tempat iaitu ketika membaca al-qur'an,ketika solat,dan ketika mengingati Allah.jika engkau tidak menemui hati di tiga tempat itu,mohonlah pada Allah untuk memberimu hati yang baru kerana engkau sedang tidak mempunyai hati"

situasi lain ada juga.tak suka macam bila orang ajak berdebat,bila tak dapat bina keikhlasan -.-bila saya jatuh hati.*haha*dan saya akan bertungkus lumus membuang perasaan itu.bukan menidakkan fitrah,tapi kena bijak mengawal kerana dibimbangi lalai dan terlupa bahawa 'dia itu alat dan DIA itu matlamat.

10 Ada visi dan misi hidup ? citer sikit . 
wah~visi dan misi ye?hehe.of course,everybody must have their own vission.
selain daripada apa yang telah termaktub dalam al-qur'an dalam surah ad-dzariyat:56 dan,al-baqarah:30,surah ali-imran:104..
quote yang intan selalu guna ialah "mumtaz untuk ummah,berkhidmat untuk islam"
nak terang misi ni panjang sebab misi ni adalah jalan-jalan untuk kita capai visi.hehe.
so,banyak lah wasilahnya asalkan dalam redha Allah :)

“Hai orang-orang yang beriman bertaqwalah Kepada Allah dan carilah (wasilah) jalan yang mendekatkan diri kepada-Nya, dan berjihadlah pada jalan-Nya, supaya kamu mendapat keberuntungan”.[Al Maaidah 5:35]

11 Impian korang pada masa depan ?
impian?apa yea?baitul muslim.haha.tak de lah.lambat lagi.tapi tu pun perancangan jugak.mm,of course nak berjaya,berjaya macam mana?cemerlang didunia,sejahtera di akhirat(visi SMAP labu)^^ dan nak ajak orang sama-sama kembali pada Allah disamping islah diri yang selalu lalai ni.*SELALU LALAI!*.islah nafsal wad'u ghairak.impian ni banyak lah kalau nak cerita :D 
susah2..hehe...nak tunaikan haji!seronok tengok orang pergi haji hari tu.

by the way nina,thanks for the questions.maaf la panjang sangat jawapannya.moga ada manfaat disebalik jawapan-jawapan tersebut :) jumpa di bumi tarbiyah nilam puri isnin ni,insyaAllah.nanti kita makan sama-sama lagi dekat kantin ^^

*saya akan pulang ke UM,nilam puri esok.bas malam.huwa~homesick!this is my last night at home:'(
jangan nak mengada-ngada intan!dah besar.mulakan langkah dengan semangat!bina semangat baru untuk  sem baru ni.semoga ada 'kelainan' berbanding sem sebelumnya*


nak semangat macam ni! :D

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tuesday, November 8, 2011

benarkah mereka wujud?


selesai mengkhatamkan dua buah novel dalam cuti semester yang sebulan ni.*tak lama lagi akan berakhir*

saya tahu,novel ni dah lama diterbitkan.tapi saya percaya pasti ada hikmahnya kenapa baru sekarang membacanya.mungkin kalau saya baca dalam sekolah dulu,saya masih belum faham dan kurang menghayati erti perjuangan/jihad/da'ei/mad'u dan segala yang bersangkut paut dengannya.


baru sahaja mengkhatamkan novel 'sinergi' pada jam 11 pagi tadi.masih terkesan dengan jalan ceritanya.*rindu pada sahabat yang kini berada di mesir,aina nazurah* :')
bagus jalan cerita kedua-dua novel.tautan hati menggunakan watak wanita sebagai watak utama manakala sinergi menggunakan watak lelaki.rasanya,melihat kepada penulis dan muka hadapan novel pun sudah tahu.


persoalannya:
wujudkah orang yang watak seperti asiah yusra & aleeya khadejah dan irfan hakimi & rasyid ??
kalau wujud,saya nak jumpa mereka! ^^


ukhuwah mereka terlalu hebat,jiwa mereka terlalu ampuh,hati mereka terlalu cekal,pengorbanan terlalu tinggi.boleh dikatakan banyak perkara yang positif.
nama pun novel kan.tapi tiada apa yang mustahil andai IMAN menjadi paksi.


membaca cerita macam ni,masih banyak perkara perlu saya perbaiki.


hebatnya ukhuwah mereka +.+
hati mereka bersih.tiada buruk sangka.tak putus asa dalam mengajak kebaikan.
sentiasa mendekati sahabat.melebihkan sahabat lebih daripada diri sendiri.
dakwah mereka kreatif.


IMAN jawapan segalanya.


tertarik dengan kata-kata:
"setinggi-tinggi ikatan ukhuwah (itsar) ialah melebihkan sahabat daripada diri sendiri,serendah-rendah ikatan ukhuwah ialah berbaik sangka"


*tak tahu macam mana nak ulas novel ni,sebab macam speechless sikit*


aku kena mula!
islah!
*novel seterusnya,terasing by hilal asyraf *again* banyak pula baca buku beliau.
bukan fanatik/addicted.saya baca semua buku.cuma baru sahaja hendak mula membaca karya-karya hilal asyraf.

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Friday, November 4, 2011

sharing is caring

assalamualaikum ^^ salam aidiladha.
ada yang dah balik ke kampung?have a safe journey.الله يبارك فيكم~


alhamdulillah,baru sahaja mengkhatamkan buku yang bertajuk FANZURU.(304 m/s)
written by hilal asyraf.sebenarnya,buku fanzuru ni merupakan buku pertama karya hilal asyraf yang saya baca since saya baru sahaja mengikuti website langitIlahi beliau dan sahabat-sahabat di nilam puri juga selalu bercerita mengenai karya-karya beliau.

 jadi,atas permintaan sahabat saya,beliau buat permintaan agar saya dapat buat perkongsian mengenai buku ini..tapi secara sepintas lalu sahaja.insyaAllah.*takut nanti,tak laku pula buku ni ^^*
ni hanya beberapa pandangan dari saya.

1.buku ni banyak menceritakan pengalaman yang dilalui oleh penulis buku sama ada pengalaman beliau sendiri
ataupun pengalaman orang lain.
2.mengandungi perkongsian dan kata-kata dari pensyarah beliau di universiti yarmouk/guru-guru beliau di MATRI(maahad tarbiyah islamiyyah)/sahabat-sahabat beliau.
3.buku ni mengajak kita memerhati dan meneliti kehidupan dengan lebih mendalam.melihat dengan mata hati.berfikir.menghayati.apa yang boleh saya katakan,"jangan banyak tanya kenapa dan mengapa,tapi fikirlah tentang hikmah di sebaliknya".
4.dalam buku ni,ada 60 tajuk.semua kisah dalam buku ni sebenarnya berlaku di sekeliling kita.contohnya?akan saya ceritakan nanti :)
5.buku ni,banyak mengajak kita berfikir di mana kedudukan kita sekarang.macam tajuknya lah.fanzuru(maka lihatlah) lihat apa? :) lihatlah apa yang berlaku di sekeliling kita.lihat macam mana?itulah yang banyak dikongsikan oleh penulis buku fanzuru.

*err,apa lagi yea?tak reti juga nak ulas lebih-lebih.*
tapi buku ni bukan novel.*tengok tajuk pun tahu kan*
macam buku motivasi.eh ye ke..mm,,sort of~
tapi buku ni banyak mengajak kita berfikir.
i love to think.

Petikan kisah menarik :secara ringkas.

tajuk ke-34 :hidup ini tiada yang sempurna:
kisah mengenai sahabat pensyarah beliau di U.yarmouk yakni Dr.Ala' hilat(pensyarah aqidah)
"sahabat saya itu,dia adalah seorang yang tinggi,bertubuh sasa,berwajah kacak,amat kemas perawakkannya,juga tersangat kaya,berasal daripada keluarga berada"cerita dr.A'la.

sahabat dr.Ala' ni juga seorang yang genius.pakar dalam bidang komputer,agama dan sains.sahabatnya ini juga mendapat seorang isteri yang sangat jelita.kiranya memang padanlah dengan nikmat yang Allah beri pada dia.

namun tiada yang sempurna melainkan Allah.

sahabat ni tadi dikurniakan 3 orang cahaya mata dan ketiga-tiganya mengalami penyakit otak lambat berkembang.masyarakat mula mengata-ngata.ada juga yang bersimpati.satu hari,dr.Ala' pergi berjumpa sahabatnya ini untuk menyatakan rasa simpati.lalu sahabatnya berkata
"Ala',apa yang berlaku pada aku bukan untuk disedihkan,tapi untuk disyukuri."
dia mnceritakan kepada Dr.Ala' bahawa setiap pagi dia akan bangun awal dan mengerjakan solat sunat.seusai solat sunat,dia akan menyatakan kesyukurannya kepada Allah.dia juga berkata dia ada segala sebab untuk takabbur dan membesarkan diri kepada Allah kerana dia kaya,genius,mendapat isteri yang cantik tetapi Allah mengurniakan anak yang sedemikian suapaya dia beringat betapa Allah itu lebih tinggi dan berkuasa.
"Anak-anak aku adalah peringatan kasih sayang Allah kepada aku........Allah menghadirkan mereka untuk menyelamatkan aku daripada takabbur........."


kisah kedua:lihatlah dengan mata akhirat.


kisah seorang ulama yang memakan buah epal yang dibawa oleh arus sungai.keadaannya sangat lapar.apabila dia makan,dia terfikir bahawa epal itu bukan miliknya.dia takut sekiranya dia telah terjebak ke dalam perkara yang haram.lalu dia bergerak ke hulu menyusuri sungai hingga tiba di satu kebun epal.dia berjumpa dengan tuan kebun itu lalu meminta maaf.

pengajaran: menceritakan seorang manusia yang sangat takut dengan kemurkaan Allah dan sentiasa berjaga-jaga.inilah manusia yang memandang dengan pandangan akhirat.

Ubai bin Ka’ab r.a. telah membuat satu perumpamaan yang mudah ketika beliau ditanya oleh Umar bin al-Khattab tentang takwa. Beliau bertanya Sayidina Umar, “Pernahkah anda berjalan di suatu jalan yang penuh duri?”, Umar menjawab, “Ya, pernah?” “Lalu, apa yang anda lakukan?” Umar menjawab, “Saya menyinsing kain dan melangkah berhati-hati.” “Maka, itulah dia takwa!”


banyak lagi cerita dan pengalaman yang dikongsi oleh penulis dalam buku ni.


mutiara-mutiara indah yang terpilih:


-"manusia ini,apabila diuji dengan kesukaran yang teramat sangat,sebenarnya hatinya akan kembali bersih.dalam hatinya akan ada Allah." -sahabat hilal,Ammar bin Ismail-


-"islam dengan jahiliyah ini adalah ibarat minyak dengan air.tidak akan sesekali bercampur.satu di selatan dan satu di utara.selangkah kita mendekati Allah,kita telah selangkah meninggalkan jahiliyah.selangkah kita mendekati jahiliyah,hakikatnya kita telah selangkah meninggalkan Allah" -cikgu azmi bahari(guru di MATRI)-


-"kalau kamu hendak tahu,di manakah kamu di sisi Allah,maka lihatlah di mana kamu meletakkan Allah di dalam hati kamu" -pensyarah madkhal ila aqidah-dr samirah tohir-


-"kenapa susah nak bangun(subuh/tahajjud)?"
"sebab tidak cukup cinta.cinta kita kepada Allah itu masih belum cukup untuk membuatkan kita bangun untuk ubudiyyah(menghambakan diri) kepada-Nya" -ceramah ustaz fakhrul razi di jordan-


cukuplah sekadar 4 sahaja mutiara yang saya kongsikan.sudah cukup bermakna rasanya yang empat ini :)
banyak lagi sebenarnya kata-kata/kisah-kisah/tazkirah/pandangan yang menarik yang boleh dijadikan iktibar.
perbanyakkanlah membaca bahan bacaan yang bermanfaat.buku fanzuru ni,pada saya dia berbentuk dakwah dan tarbiyah.


perkuatkan tarbiyah dalam diri.
sekarang dalam proses membaca novel buku 'sinergi'&'terasing'.dan ada lagi dua siri buku motivasi/tazkirah yang dihadiahkan oleh sahabat saya tengku fatihah.lama dah buku sinergi dan terasing ni,saya yang agak ketinggalan mungkin kerana baru sahaja nak mula membaca karya hilal asyraf.saya sedang mencari karya ustazah fatimah syarha iaitu 'sebarkan cintaMu'ada siapa2 nak belanja ke? ;p


terima kasih pada senior,zarin(smap)medic-mesir- yang menghadiahkan saya kitab fiqh manhaji.3 jilid.tak mula baca lagi.*jujur* :D
bahasa arab ni,lambat sikit lah nak mula.tapi dah belek-belek.suka!sangat berguna.


moga ada manfaat kita berkongsi ilmu.
sedikit perkongsian ilmu yang saya dengar dari rancangan 'tanyalah ustazah'(TV9) tadi.
"kita bukan sahaja hendak mendapat haji yang mabrur,tapi kita juga hendak mendapatkan kehidupan yang mabrur(diterima Allah).kalau orang menunaikan hendak mendapatkan haji mabrur dengan taat pada segala rukun/syarat/pantang larang haji,begitu juga dengan kehidupan.kita mesti taat pada perintah Allah dan jauhi laranganNya" أو كما قالت~

esok balik kampung mak.Pahang.
tapi ahad raya di rumah mak cik di selayang.
kampung arwah ayah?mm,tak raya.tak pe.balik nilam puri nanti kira balik kampung arwah ayah la tu :)*kelantan*
saya orang key ell~ :D

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tuesday, November 1, 2011

baitul muslim masa depan ummah.

seronoknya bila berbicara tentang cinta,
seronoknya bila berbicara tentang alam perkahwinan,
seronok juga bila berbicara tentang putera/permaisuri idaman.

baitul muslim sering diheboh-hebohkan.
baitul muslim tu apa?
sejujurnya pertama kali saya dengar perkataan ini,awal tahun ni.ya!2011.
mula-mula saya beranggapan baitul muslim ni,seolah-olah persatuan yang ditubuhkan untuk mencari jodoh yang soleh/solehah.saya mula terfikir,macam mana nak masuk persatuan ni? *haha*ye la,siapa tak nak jodoh yang baik*
macam ni la kefahaman saya pada awalnya.
setelah lama mendengar/memerhati/membaca artikel,baru lah faham sedikit demi sedikit.
*okay intan!it's not an association okay? @_@ haitkatnya,baitul muslim ada di mana-mana.

sana-sini,asyik-asyik cakap pasal kahwin/cinta.
di facebook,twitter,blog.melibatkan pelbagai peringkat umur especially pelajar sekolah menengah dan universiti.kadang-kadang membosankan,kadang-kadang ada manfaatnya.

term 'cinta/kahwin' ini tidak salah.cuma  yang menjadi kebimbangan apabila topik ini seolah-olah menjadi keutamaan dalam kehidupan seharian sedangkan banyak lagi perkara yang perlu difikirkan..celik mata sahaja,hanya memikirkan cinta(manusia).memikirkan tentang 'perkahwinan yang diimpikan'.walaubagaimanapum,perkara ini mungkin juga boleh mendatangkan kebaikan sekiranya seseorang itu berfikir bagaimana dia perlu bersedia untuk menghadapi alam(perkahwinan) ini sehingga dia perlu membuat nilai tambah pada diri dari sudut pemikiran,rohani,sikap tanggungjawab dll.saya pernah terbaca kata-kata di status FB: "usah terlalu mengimpikan seseorang yang baik,tetapi berusahalah menjadi yang terbaik"

berbalik kepada baitul muslim,memang ramai yang mengimpikan baitul muslim.namun,seperti yang saya katakan tadi,adakah baitul muslim ini,hanya sekadar perkahwinan?hanya sekadar cinta yang melibatkan dua insan secara HALAL?ramai dalam kalangan masyarakat semakin faham cara bercinta dalam islam.ALHAMDULILLAH.namun,berapa ramai yang faham erti sebenar baitul muslim.kini,terlalu banyak gambar-gambar kartun yang direka di laman facebook yang bercerita tentang indahnya baitul muslim sampai ada yang lalai(sebahagian).tidak salah hendak berkahwin,bukankah itu amat dituntut? :) perbanyakkanlah persiapan diri untuk membina baitul muslim.

baitul muslim bukan sekadar perkahwinan,dari segi perkataan baitul muslim itu sendiri maksudnya ialah rumah orang islam.jadi 'rumah' yang bagaimana hendak kita bina sekarang ni?ahli-ahli rumah yang mengamalkan segala ajaran islam dan menjadikan islam itu satu cara hidup.baitul muslim bermula dari pemilihan pasangan yang baik,faham tentang islam,sehinggalah cara pasangan itu mendidik/mentarbiah anak-anak untuk melahirkan ummah yang berjiwa islam.pasangan itu sendiri juga mestilah saling mendidik antara satu sama lain.
kerana ada individu yang memahami perkahwinan itu sekadar memberi nafkah dengan memberi kewangan,tempat tinggal dll,memberi didikan agama dengan menghantar anak ke sekolah agama dan pelbagai lagi.tapi mereka sendiri tidak menunjukkan qudwah dan tidak mewujudkan satu bi'ah yang menghidupkan islam dalam bait'(rumah).

pernikahan yang dibina dengan bertujuan untuk membina baitul muslim akan memikirkan bagaimana pasangan hendak meneruskan perjuangan agamaNya.bagaimana hendak membina rumah tangga yang membawa ke syurga.bagaimana hendak melahirkan anak-anak yang soleh/solehah.dan pasangan juga akan memikirkan bagaimana hendak meneruskan tarbiah dalam diri pasangan masing-masing yang akhirnya insyaAllah akan dapat zuriat yang dididik dengan tarbiah islam.

saya tidak ingin mengulas panjang mengenai tajuk baitul muslim kerana saya juga masih belum berpengalaman.namun,saya membuat entry ini kerana saya melihat fenomena 'cinta' yang begitu dahsyat dalam kalangan anak-anak muda sehinggakan ramai juga blogger yang bercerita hanya tentang cinta.saya rasa mungkin isinya perlu divariasikan.jangan hanya tentang cinta.saya pun dah lama tidak menulis tentang cinta.
bagus jika ramai bercita-cita untuk nikah awal bagi menjaga hati,bagus juga kerana makin ramai yang faham cinta dalam islam dan ramai juga ingin membina baitul muslim.namun,perlu diperingati bahawa baitul muslim bukan hanya sekadar pemilihan jodoh yang baik,tetapi ianya lebih dari itu.ianya lebih kepada bagaimana hendak membina ahli bait'(rumah) itu nanti dengan roh-roh dan jiwa-jiwa islam agar perjuangan terhadap agama tidak terhenti walaupun sudah mendirikan rumah tangga.proses tarbiyah itu perlu berterusan~

 Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.
surah at-tahrim ayat 6.


baitul muslim penting dalam proses pembentukan 'maratib amal' yang seterusnya iaitu masyarakat muslim.masyarakat muslim dapat dibentuk melalui proses didikan dan tarbiah dalam keluarga :)


BAITUL MUSLIM BUKAN SEKADAR PENGLIBATAN DUA INSAN,TETAPI IANYA MELIBATKAN MASA DEPAN UMMAH :)



mari mencipta keluarga yang penuh dengan mahabbah&sakinah.
bawa aku bersama ke syurgaNya.
usaha ke arah redhaNya.
ayuh!bina diri sebagai individu muslim sebelum membina baitul muslim!


terlalu banyak perkara yang perlu saya fikirkan sebelum melangkah ke peringkat seterusnya.
bagaimana mama?belum puas lagi berbakti rasanya.ayah pula telah tiada.
bagaimana abang-abang ku?
bagaimana tahap ibadahku?menurun atau semakin semangat nanti?
bagaimana hendak mendidik anak-anak nanti?
usahalah yang terbaik dan berdoa banyak :)
insyaAllah,Allah akan sentiasa bersama orang yang mengharap redhaNya.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed