Wednesday, January 25, 2012

anak panah islam

bismillahi walhamdulillah :)
assalamualaikum w.b.r
kesibukan tugasan lain menyebabkan blog agak tergendala.kadang-kadang rasa macam tak mampu nak beri komitmen pada blog.tidak mengapalah.barangkali ada tugasan lebih 'aula' berbanding meng'update' blog tanpa menafikan 'blogging' juga antara wasilah dakwah yang baik untuk digunakan.idea seakan-akan banyak,namun masa amat untuk  suntuk untuk saya menaip.jadi,saya mengambil keputusan untuk tidak meletakkan kerja meng'update' blog secara kerap kecuali waktu cuti semester.benarlah kata-kata imam syahid hasan al-banna,الواجبات أكثر من الأوقات.kerja kita terlalu banyak,tapi masa kita terlalu sikitmoga Allah berkati setiap detik yang berlalu.umat islam perlu bijak bahagi masa.kalau mengenangkan perjuangan rasulullah,subhanallah.seperti tiada rehat dalam kehidupan baginda.hanya orang yang yakin dengan janji Allah tidak merasa letih.letihlah wahai pejuang islam.moga letihmu hanya di dunia!
-------------             ------------------               --------------------          -------------------
seakan-akan masih bergema laungan jihad itu!
أنا رمي،(aku adalah anak panah)
من رماية الإسلام،(daripada anak panah2 islam)
فارمي!(panahlah aku!)
أين ما شئت.(ke mana saja engkau mahu)


سبيلنا...سبيلنا...جهاد (jalan kami adalah jihad)
أملنا..أملنا..شهيد!(cita kami adalah syahid)
بالروح بالدم...نفديك يا إسلام!!(dengan nyawa,dengan darah,akan aku pertahankan islam!)




"Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat"
62:10


mendengar banyak keluhan sahabat yang mengatakan mereka rindu untuk 'belajar dalam bidang agama','rasa nak tukar course','rasa menyesal tidak ambil bidang agama' dll.namun,keluhan ini bukanlah satu perkara yang negatif,malah saya boleh katakan 'itu tanda cintanya mereka pada islam'.alhamdulillah.
pada zaman manusia sedang sibuk-sibuk mengejar keduniaan masih ramai rupanya yang memandang dunia dari kaca mata akhirat.aku bangga menjadi sahabat mereka.


namun sahabat-sahabat,kita perlu sedar Islam ini tidak terhad pada ilmu fiqh ,atau ilmu-ilmu dakwah,tauhid,akhlak,sirah sahaja.Islam agama yang menyeluruh dari segenap aspek.Kalaulah semua umat islam berada di satu bidang sahaja,siapa yang akan menguruskan pentadbiran,undang-undang,perubatan,kejuruteraan,ekonomi,politik dll sedangkan semua ilmu tersebut juga amat berkait rapat dengan pembangunan negara Islam.sentiasalah berkata 'siapa lagi kalau bukan aku?'semua bidang-bidang yang disebutkan tadi perlu ditadbir oleh orang yang ada kefahaman agama.ya!orangnya adalah anda.kita.


saya teringat satu kisah yang dikongsikan oleh seorang ustaz(saya lupa namanya)
beliau menceritakan tentang sahabatnya yang merupakan seorang jurutera.dari dulu,saya selalu terfikir,bagaimana seorang jurutera nak menyumbang sesuatu untuk islam?kalau doktor,mungkin agak jelas juga sumbangan yang boleh dilakukan,tapi bagaimana dengan jurutera?mungkin dari segi pembangunan yang bercirikan islam,insyaAllah kita agak jelas jurutera islam boleh membantu.apa lagi tugasan lain yang boleh disumbangkan dari sudut penyampaian ilmu?
sahabat ustaz yang merupakan seorang jurutera tadi telah membuat satu inisiatif untuk dia menyumbang kepada islam.tiap-tiap hari Jumaat,dia akan mengarahkan anak-anak buahnya untuk datang ke pejabat 30 minit lebih awal daripada biasa bagi membuat sesi tazkirah dan sesi kuliah berdasarkan kitab-kitab yang telah dikaji.saya kira orang seperti ini lebih hebat dari seorang ustaz yang kerjanya memang menyampaikan risalah islam.kenapa saya katakan jurutera tadi hebat?
kerana dia ada usaha/inisiatif sendiri untuk menyumbang kepada islam.kesedaran itu perlu,bukan hanya sekadar tahu.tapi kesedaran sahaja kadang-kadang boleh jadi sia-sia andai kita tidak bergerak!
umat islam kena bergerak!bergerak!bergerak!


saya juga turut kagum dengan seorang doktor yang sering beri pengisian pada kami.setiap awal ucapannya beliau mesti menyatakan kerendahan diri untuk menyampaikan tazkirah pada kami(pelajar pengajian islam) namun,pada saya pengisian yang diberikan cukup bagus!kadang-kadang saya terfikir,bagaimana beliau mampu membahagikan masa antara kerjaya sebagai seorang doktor dan da'ei?saya rasa kita semua maklum bahawa kerjaya doktor merupakan antara kerjaya yang paling sibuk.dan orang-orang seperti ini memang hebat!beliau juga selalu menasihatkan pesakit-pesakit agar solat.sahabat-sahabat saya yang bakal bergelar doktor ini perlu sedar,masih ramai pesakit yang tidak tahu bahawa ada rukhsah solat untuk orang yang sakit.ramai sangat pesakit-pesakit yang tidak menunaikan solat semasa berada di hospital khususnya.mungkin juga ada antara mereka yang mahu solat,tapi tidak tahu bagaimana.maka,doktor/jururawat boleh memainkan peranan di sini.


lihatlah kejayaan ikhwanul muslimin pada hari ini.tidak mustahil ianya adalah kerjasama dari semua ahlinya yang berada dalam pelbagai bidang.ahli IM yang berada dalam askar pasti memainkan peranannya,begitu juga doktor,jurutera dll.


kita semua adalah da'ei.
من قال لاإله إلا الله،فهو الداعي.
siapa pun kita,di mana pun kita,bawalah dan sebarkanlah islam di mana sahaja kita berada.umat islam itu perlu ada di setiap penjuru alam bagi memastikan risalah islam ini disebarkan.


kesedaran perlu diketuk!
bergeraklah pejuang islam!


bukan aku mendabik dada mengatakan aku pejuang islam,
diri masih kerdil,diri masih lemah,tarbiyah untuk diri masih belum ampuh!
namun sampai bila aku harus tunggu untuk melayakkan aku bergelar pejuang islam.
aku sedar,andai disuruh berperang pada hari esok,belum tentu aku berani.
tapi aku berdoa,agar aku kuat!berani!umat islam semakin kehilangan pejuang-pejuang&pemuda-pemudi yang cinta pada jalan perjuangan.jalan ini memang susah.kau terpaksa bersengkang mata tatkala orang sedang lena kerana memikirkan masalah ummah,kau akan terkejar-kejar menyiapkan kerja tatkala orang lain masih boleh berjalan lenggang kangkung,kau terpaksa memikirkan banyak perkara dalam satu masa.sibukkanlah diri!korbankanlah kesenangan! hingga tahap kau terpaksa mengorbankan nyawa.itulah pejuang~
ya Allahhhhhhhhh~~~
sampaikanlah aku ke tahap itu.sampaikanlah hatiku ke tahap itu.
seperti pejuang-pejuang yang kental jiwanya,ampuh hatinya!
letakkanlah cinta pada dunia ini sejauh-jauuuuuuhhhhnyaaaaa dari hati iniiiiiiiii.
Allahu Allah!aku lemah.aku tiada apa-apa tanpaMu.


jadilah anak panah islam.
di mana sahaja kau di'panah'kan,kau akan bawa islam bersama.
p/s: tegurlah aku.nasihati aku.ingatkan aku.
sama-sama bina kekuatan.


*maaf andai penulisan tidak teratur.sudah lama tidak berkarya.
moga keikhlasanku terpelihara.peganglah hatiku ya Allah.


*entry khas untuk sahabat-sahabat di smap labu dan adik-adik junior yang bakal menempuh alam mahasiswa tidak lama lagi.kenalkanlah diri kepada erti perjuangan*
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Monday, January 9, 2012

tarbiyah untuk aku dan mereka

bismillahi walhamdulillah.
alhamdulillah atas segala nikmat yang tidak terhitung.
dalam kondisi kurang sihat.demam panas.batuk & selesema.
mengingatkan saya kepada peristiwa 3 tahun lepas(2009) ketika tingkatan empat di smap labu.dorm rabiatul adawiyah(bilik ruby).mengalami demam panas juga.antara demam yang paling teruk saya kira yang pernah saya alami.suhu mencecah 40 darjah celsius.sangat bahaya.sampai susah nak bergerak.mata berair.sejuk.

situasi sekarang(demam) membuatkan saya rindu pada sahabat-sahabat saya yang setia membantu masa saya demam.(teman sebilik)
zety,fadzlin,kak ain,kak murni.


terima kasih sebab lapkan badan.sejuk sangat.tak larat nak pergi bilik air.kak murni lapkan. :)
terima kasih sebab pimpin saya ke bilik air.takut jatuh.macam nak pitam.
terima kasih sebab suapkan makanan.saya masih ingat.saya kurang selera.kak ain buat air milo.campur makanan(macam koko crunch).mereka gilir-gilir suap saya :) mereka tidak tinggalkan saya sorang2 dalam bilik.kalau seorang sudah ke surau(solat maghrib),lepas selesai,giliran orang lain pula ke surau.sangat terharu :')
terima kasih sebab teman pergi hospital pukul 10 malam.cikgu elias(warden) bawa.
terima kasih sebab layan intan merengek macam budak kecil dekat hospital.badan intan sakit.lenguh.mungkin effect demam tu.'(merengek)badan sakit.lenguh.sakit pinggang' zety dan lynn tak tahu nak layan macam mana dah.sebab tak tahu nak cari inisiatif macam mana nak bagi hilang lenguh.kesian mereka dengar saya merengek :'(
terima kasih sebab sanggup siapkan intan dulu walaupun korang nak pergi sekolah.pagi tu semua rushing.semua sibuk nak pergi sekolah.tapi mereka sempat lagi jenguk saya.siapkan saya.suruh solat di katil.

terima kasih cikgu elias(warden) bawa saya pergi hospital.lepas balik dari hospital,cikgu suruh makan sebab saya tak makan lagi.singgah di sebuah gerai makan.makanan yang di'order' sudah sampai.tapi saya tak makan sebab badan lenguh.tak selera.nak tidur dalam kereta.cikgu layan kerenah.tak kisah saya tak makan,walaupun dah order.(membazirkan duit cikgu je intan ni -.-)

terima kasih cikgu azni(warden bertugas) sebab ambil berat.saya sampai asrama jam 3 pagi kot.tak ingat sangat.cikgu naik bilik saya,tanya khabar.tapi masa tu saya dah tidur kot.sahabat yang tolong jawab.(bayangkan cikgu naik bilik jam2/3 pagi untuk tanya khabar)

adakah ini namanya 'itsar' dalam ukhuwah?melebihkan sahabat lebih dari diri sendiri.subhanallah.
indahnya ukhuwah :')
sudah pasti indah.kalau tidak,masa kan saya ingat tiap-tiap detik yang berlaku semasa peristiwa ini.

demam tarbiyah untukku dan tarbiyah untuk mereka.sejauh mana kesabaran mereka melayanku.sejauh mana saya bersabar dengan ujian yang Allah beri.
ternyata mereka lebih sabar dariku!pada mereka masa saya merengek tu,'intan macam budak-budak la' tapi mereka tak marah pun.jujur saya katakan,kalau saya mungkin belum tentu saya sabar.
yelah.bayangkan sudah 16 tahun,merengek seperti anak kecil.malu bila teringat balik. ;p

terima kasih sahabat :') anda anugerah terindah.



*saja imbau kenangan.khas untuk zety,lynn,kak ain,kak murni dan ahli bilik ruby 2009 :)*
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Wednesday, January 4, 2012

telah ku pilih jalan ini


bismillahi walhamdulillah.
hampir sebulan jari tidak menari untuk laman ni.
mencari seribu jawapan pada seribu persoalan yang bermain dalam fikiran.
mencari hati yang kadang hilang.Allah.puas aku mencari di mana dia.
terkadang senang,terkadang susah untuk menemuinya.doa sentiasa dipanjatkan agar sentiasa dalam lindungan dan rahmatNya.
ya Allah,jangan tinggalkan aku,dan jangan biarkan aku lama meninggalkanMu.
izinkanlah hati ini sentiasa mengingatiMu tanpa terlalai walau sesaat cuma.
aku takut~

terinspirasilah dengan ayat-ayat Allah ini:
Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela ugamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh. -surah as-saff ayat 4-


Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?
Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).
 surah as-saff ayat 10&11

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu, apabila dikatakan kepada kamu: “Pergilah beramai-ramai untuk berperang pada jalan Allah”, kamu merasa keberatan (dan suka tinggal menikmati kesenangan) di tempat (masing-masing)? Adakah kamu lebih suka dengan kehidupan dunia daripada akhirat? (Kesukaan kamu itu salah) kerana kesenangan hidup di dunia ini hanya sedikit jua berbanding dengan (kesenangan hidup) di akhirat kelak.
surah at-taubah ayat 38


kenapa aku di sini?
kenapa aku memilih jalan ini?
jalan ini asing,aneh.tidak semua orang sanggup untuk berada di jalan ini.
Allah~peritnya jalan ini.
sakitnya pengorbanan.letih berfikir.
ya!aku sudah maklum tiada langsung kelebihan berada di jalan ini,malah lebih banyak kesusahannya.
adatlah berjuang adanya musuh,adatlah berjuang adanya sakit,adatlah berjuang berasa letih.
tapi aku masih memilih untuk berada di sini,memilih untuk bersama mereka.
kenapa?

kerana aku tahu,ganjarannya memang tiada di dunia.TIADA.
tapi sedang menanti di akhirat sana.aku juga tahu,islam pasti akan menang.
tapi kenapa aku masih memilih jalan ini.
walhal,islam tidak rugi tanpa aku.perjuangan tidak rugi tanpa aku.masih ramai lagi pejuang-pejuang yang lebih ikhlas,lebih istiqamah semangatnya di luar sana.
hakikatnya, aku yang rugi jika meninggalkan kedua-duanya.
islam pasti akan menang,tapi aku tidak mahu menjadi penontonnya sahaja.
aku mahu jadi antara orang yang bersama-sama mereka,merasai kenikmatan saat kemenangan islam!

masih aku ingat,sewaktu aku hampir ke 'destinasi' itu.
aku khabarkan kepada naqibah,
'akak,saya rasa saya semakin menghampiri sesuatu.'
tapi aku sendiri tidak begitu faham dengan perasaan yang aku alami.
rasa takut,bimbang,gembira.bercampur-baur perasaan.

Alhamdulillah,aku telah sampai ke 'destinasi' itu.
aku yakin dengan jalan yang kupilih.
namun,melihat pada situasi sekeliling,isu-isu semasa yang ada.aku merasa bimbang.
apa yang aku bimbangkan bukan bermakna aku tidak yakin dengan jalan yang aku pilih,
tapi aku bimbang lemah berhadapan jalan ini dengan melihat semangat-semangat orang yang di dalamnya begitu tinggi.bagaimana aku nanti?

eh!mungkin aku sudah lupa yang aku pernah katakan yang aku takkan bimbang kerana aku tidak keseorangan.aku bersama mereka.
ya!kita telah berjanji untuk saling menguatkan.mengisi lompong-lompong yang masih tidak tertutup kemas.

aku rindu suapan pertama dari kalian.
walaupun masing-masing lapar,masih mampu menghulurkan suapan pertama untuk sahabat.kita sedang belajar untuk 'itsar'.ini namanya tarbiyah.
aku rindu gabungan kata-kata semangat yang kita laungkan di saat kita sama-sama melihat sahabat kita menangis kerana ditarik musuh.'kuat!kuat!jangan lemah!' lalu kita sama-sama menolak musuh yang cuba melemahkan benteng untuk merampas panji.masih kuatkah kita di medan realiti? insyaAllah!kita kuat!

sekadar ini mampu aku coretkan.mungkin sukar untuk difahami.
susunan kata juga tidak teratur.mungkin tanda kecelaruan minda.
moga fikrah sentiasa dalam jagaan Allah.
salam mujahadah.salam ukhuwah.salam mahabbah.
mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis.


ayuh sahabat bawa aku bersama menempuh era baru =)
susah senang kita bersama.terima kasih kerana mengenalkan kepadaku erti sebuah perjuangan.

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed