Friday, April 27, 2012

fasal dua : golongan yang tercicir.

bismillahi walhamdulillah.fasal pertama telah saya kupas di entry lepas.awwalan,qobla kulli syai',maaf kalau perkongsian kurang jelas.mungkin perlu belajar lagi macam mana nak bedah buku ^^

fasal kedua pula mengupas tentang sebab-sebab keciciran.antaranya ialah:
1)sebab berhubung dengan gerakan/organisasi/persatuan

  • kelemahan sudut tarbiyah
  • tidak meletakkan seseorang pada tempat yang sesuai(pembahagian tugasan)
  • tidak membahagi-bahagi kerja kepada anggota
  • tidak ambil berat ahli
  • tidak menyelesaikan persoalan dengan segera
  • pertikaian dalaman
  • pimpinan tidak layak* (ini akan dikupaskan selanjutnya tentang sifat-sifat yang perlu ada pimpinan)
2)sebab-sebab individu

  • tabi'e tidak tetap(hanya tertarik pada gerakan/persatuan/organisasi pada satu-satu bahagian sahaja,bila dia menjumpai yang tidak menarik,maka dia meninggalkannya)
  • takut berlaku sesuatu ke atas diri dan pendapatan(takut miskin,kurang tadhiyah)
  • melampau-ekstrem(lakukan sesuatu lebih dari keupayaan/melampaui batasan/gelojoh/hendak cepat)
  • bermudah-mudahan & longgar
  • tertipu dengan kedudukan & bersikap menonjol diri(buat sesuatu bukan kerana Allah)
  • cemburukan orang lain
  • fitnah senjata
3)sebab-sebab luaran yang menekan.

  • tekanan ujian
  • tekanan keluarga
  • tekanan persekitaran
  • tekanan gerakan-gerakan bahaya
  • tekanan bermuka-muka
banyak 'point-point' penting yang dibincangkan di dalam buku ini.

antara yang ingin dikongsikan ialah :


 'sifat-sifat yang perlu ada pada pimpinan.'

1- mengenali dakwah.
-jaminan kejayaan pimpinan adalah bergantung pada rapatnya barisan pimpinan,bergerak bersama-sama dengan kumpulan yang bergerak dan jangan mengasingkan diri.sentiasa berhubung dengan barisan tentera(jundiyah),mengetahui masalah mereka serta pemikiran mereka.

2-mengenal diri
-seorang pemimpin wajib mengetahui kelemahan & kekuatan dirinya.
caranya:
 mengetahui kelehaman dan usaha memperkuatkannya
mengetahui kekuatan dan usaha menggerak & menyuburkannya
cakna untuk mengembangkan ilmu,pemikiran-pemikiran politik,kemasyarakatan,ekonomi dll.
mengenali tokoh-tokoh pimpinan islam dan cara dan faktor kejayaan kepimpinan mereka.

3-cakna terhadap ahli
mengetahui keadaan hidup,kedudukan,menyelesaikan masalah mereka,bantu kemantapan ahli dan kukuhkan kepercayaan kepada mereka.

4-teladan yang baik
point ini cukup jelas.

5-punyai pandangan yang mantap
berupaya bertindak segera lagi tepat serta dapat menyelesaikan masalah dalam semua suasana & keadaan.
sabda Rasulullah: 'sesungghunya Allah kasih kepada penglihatan yang tajam diketika kesamaran dan Allah sukakan aqal yang sempurna dapat menahan serangan nafsu'

6-keazaman yang kuat
keazaman adalah menjadi salah satu rukun keperibadian pemimpin.dengan adanya keazaman akan menyelesaikan perkara-perkara yang ussah.sejarah membuktikan pemimpin-pemimpin islam zaman kini sangat perlu mempunyai keazaman ini bagi menghadapi segala ujian dan bencana.

7-daya tarikan semulajadi
ini merupakan sifat tabi'e.seseorang pemimpin yang dapat menarik ramai orang tanpa paksaan,maka itu adalah satu perkembangan yang baik.
*tapi pada saya,asasnya adalah hubungan dengan Allah.

8-penuh yakin
seorang pemimpin mesti sentiasa berkeyakinan dan berlapang dada.sikap putus asa adalah faktor utama kemusnahan individu dan masyarakat.pimpinan adalah ketua rombongan dan kesannya ke atas barisan adalah sangat mendalam.jika ia mundur dan putus asa,maka barisan akan mundur dan putus asa.tetapi jika ia maju ke hadapan menentang cabaran-cabaran,barisan tentera da'wah akan melangkah ke hadapan dengan penuh harapan.

menjadi pimpinan yang baik bukanlah satu perkara yang mudah.tapi semuanya akan menjadi lancar apabila kita bekerja kerana Allah.teringat kalam ustaz hazrul
  'kenapa perlu risau?kalau kita buat kerana Allah,pasti Allah bersama kita' 
Al-qiyadah laisa At-tasyrif,walaakin At-taklif
(kepimpinan bukanlah satu kemuliaan,tapi satu tanggungjawab)
moga Allah sentiasa bersama kita dan memelihara keikhlasan dalam menjadi 'amiliin(pekerja).
Allah tidak lihat sejauh mana pencapaian kita,tapi Allah melihat sejauh mana usaha kerja buat kita.
ya Allah~permudahkanlah segala urusan.


'berijtihadlah antum semua dlapangan kepakaran masing-masing & jangan pernah gentar untuk mencuba dan mencabar potensi diri.berfikir & buatlah berdasarkan realiti hari ini untuk kebaikan & impak yang bermanfaat buat generasi masa hadapan'


'kenapa perlu lihat pada 10 lubang kecil sedang kita ada satu tanah lapang yang besar untuk bergerak'
-tinta bro shake-


masyaAllah!jiwa mereka besar..

sempena hari esok.
ya Allah,aku hanya mampu mengkaji,membuat penilaian,namun Engkau jualah yang lebih mengetahui segala isi yang ada di langit dan bumi.tunjukkanlah yang benar itu tetap benar,rezekikan aku mengikutinya.dan tunjukkanlah yang batil itu tetap batil,dan rezekikan aku menjauhinya.sungguh aku yakin,yang benar tetap akan bersama kemenangan,dan yang batil itu pasti akan tumbang.sesungguhnya islam itu tetap tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi dari islam.menangkanlah apa/siapa sahaja yang perjuangkan islam.berikanlah pelindungan buat mereka yang ikhlas berjuang serta keamanan pada negara.

kemenangan islam semakin dirasai.hanya Allah yang tahu siapa yang benar.jika bukan di masa ini,kemenangan di akhirat sudah pasti.semoga hati &jiwa terus istiqamah dalam tarbiah Allah tanpa meninggalkan satu pun cabang darinya :')
Alhamdulillah,saya lebih terdidik untuk bersifat lapang dada kini.kekalkanlah rasa ini ya Allah.agar terus tenang dalam menjadi 'amiliin ^_^ kalau nampak saya tak berlapang dada tu,tegur2lah ye :)
Allah sangat sweet.moga menjadi penghuni hati yang abadi ♥
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Wednesday, April 18, 2012

bedah buku:haraki & novel

bismillahi walhamdulillah.
Alhamdulillah,Allhamdulillah,Alhamdulillah.semoga sentiasa menjadi hamba yang bersyukur.

dah lama tak buat perkongsian tentang buku-buku yang telah dibaca.
dah hampir sebulan cuti semester.alhamdulillah,sempat menghabiskan 2 buah buku.
(dua buah je.intan kurang momentum pembacaan -.-)
1 buku haraki dan 1 novel.


  • buku pertama : 
GOLONGAN YANG TERCICIR - FATHI YAKAN
di sepanjang jalan dakwah.
persoalannya yang ditimbulkan ialah bagaimana dan kenapa?

buku ini mengandungi 2 fasal iaitu fasal yang pertama mengupas tentang Gejala Keciciran di Zaman Rasulullah.
banyak mengungkap sirah-sirah tetang sahabat-sahabat nabi.
antara kisah yang paling popular dalam kalangan pada du'at ialah kisah 3 sahabat yang tidak ikut serta dalam peperangan tabuk.salah seorangnya adalah ka'ab ibn malik yang banak menjadi pengajaran buat para du'at hingga zaman kini.

ringkasan:
secara ringkasnya,diceritakan bahawa peperangan tabuk ini berlaku pada musim panas,perjalananya juga sangat jauh dan bilangan musuh adalah ramai.pada waktu ini juga hasil tanaman sedang masak dan orang ramai lebih suka berehat pada waktu ini.Rasulullah telah berpesan awal-awal agar melakukan persedian untuk berangkat.sedang mereka membuat persedian,Ka'ab masih lagi belum membuat apa-apa persedian.ketika itu,angkatan rasulullah telah pun berangkat sehinggalah angkatan tersebut telah berangkat jauh dan tiada masa lagi untuk Ka'ab.Ka'ab berasa dukacita kerana boleh dituduh sebagai munafiq dan lemah.

sesampainya baginda Rasulullah di Tabuk,Rasulullah menyedari bahwa Ka'ab tidak ikut serta,maka rasulullah pun bertanya 'apakah yang dibuat oleh Ka'ab?' maka,banyaklah spekulasi-spekulasi yang timbul.ada yang berkata Ka'ab sedang berehat dengan isteri.lal,Mu;adz bin jabal mengatakan 'alangkah buruk kata-katamu itu.demi Allah,aku tidak pernah mendengar tentang Ka'ab kecuali kebaikan(tentang dirinya).

Ka'ab tahu bahawa berita tentang ketiadaanya dalam angkatan itu telah diketahui oleh Rasulullah,maka Ka'ab cuba mencari alasan bagi mengelakkan kemarahan Rasulullah.setelah tibanya rasulullah dari tabuk,rasulullah menunaikan solat dua rakaat di masjid.selepas itu datanglah orang-orang yang tidak ikut serta dalam peperangan tersebut untuk memohon maaf atas keuzuran masing-masing.lebih kurang 80 orang.rasulullah menerima penjelasan dan sumpahan mereka dan turut memohon ampun dari Allah untuk mereka.tiba giliran Ka'ab,beliau menceritakan dengan penuh kekesalan.pada mulanya beliau ingin menyatakan alasan,tetapi akhirnya beliau bercakap benar.beliau juga mebgakui beliau tidak ada keuzuran dan masih punyai kemampuan dan sihat.maka rasulullah pun berkata,'bangunlah sehingga Allah menghukumkan kamu perkara ini' kes seperti ini turut terjadi pada dua lagi sahabat iaitu Murarah ibn ar-rabi'e dan Hilal ibn Umayyah.Rasulullah mengarahkan orang islam memboikot mereka bertiga sehingga 50 hari.selepas 40 hari dari tempoh itu,mereka turut disuruh mengasingkan diri daripda isteri mereka(tanpa menceraikan).namun kelongaran diberi pada Hilal kerana beliau sudah tua.

selepas 50 hari,kabar gembira telah tiba bahawasanya Allah telah menerima taubat mereka.sebagai tanda taubat,Ka'ab tidak akan bercakap bohong selama dia hidup.untuk pengetahun,selama Ka'ab diboikot oleh umat islam,beliau telah menerima tawaran-tawaran dari orang musyrik agar bersama mereka,namun Ka'ab tetap setia dengan Islam :)
kisah ini banyak diceritakan dalam surah at-taubah dari ayat 117.
(saya tak pandai buat ringkasan cerita.maaf kalau sukar untuk difahami.untuk lebih faham cerita,boleh tambahkan info melalui pembacaan lain)

fasal kedua dari buku ini akan dikupas untuk entry seterusnya untuk elakkan entry ini terlalu panjang.fasal kedua isinya lebih menarik dan penting.


  • buku kedua :
SEBARKAN CINTAMU - FATIMAH SYARHA MOHD NOORDIN

buku yang sarat dengan ilmu,info-info menarik serta fakta-fakta penting.
uniknya novel-novel ustazah fatimah syarha,beliau mampu menyampaikan ilmu-ilmu baru yang sangat segar.jarang sekali kita jumpa penulisan sebegini.novel ini banyak mengupas tentang salah faham masyarakat tentang isu poligami.novel yang mempunyai sebanyak 870++ muka surat ni memang memakan masa untuk dihabiskan(untuk saya).ustazah fatimah juga banyak memberikan  contoh-contoh yang baik dalam berdakwah melalui watak-watak yang diketengahkan.sifat sabar,lembut,berlapang dada sangat dititikberatkan dalam penyampaian dakwah seperti yang ditunjukkan.beliau juga memberi mesej agar segala ilmu itu perlu dikaji sedalam-dalamnya.bukan sekadar menerima dari guru/pensyarah.hujah-hujah yang diberikan juga sangat rasional dan bijak!kesimpulannya,novel ni sangat bagus!semoga lebih ramai lagi penulis-penulis seperti beliau.
(do pray for me,mana tahu kan jadi penulis ^^)

ringkasan dari novel ni susah nak buat.banyak sangat info.siapa yang belum mendapatkannya,eloklah beli.minggu depan bookfest di PWTC :) nak pinjam dari saya pun boleh.

sedikit perkongsian dari novel ini :


  • 'menegur seseorang dengan cara menghentam,mengkritik,menjatuhkan air mukanya......,ibarat memberikan makanan yang enak kepada remaja itu tetapi dengan cara melempar ke mukanya...'

dakwah itu cinta ♥


  • adakah rasa cinta itu dosa?kalau fitrah mengapa perlu istighfar?


'kita beristighfar bukan kerana rasa cinta itu dosa.tetapi takut rasa yang fitrah itu bertukar menjadi fitnah.apabila kita asyik teringatkan makhluk berbanding khaliqnya bukankah itu fitnah?...'

wallahua'lam.moga bermanfaat :)
maaf andai ada kesilapan dalam penyampaian.

p/s: tahniah buat semua pelajar APIUM nilam puri atas keputusan peperiksaan semester 2 & semester 4 yang baru keluar hari ini.sekalung penghargaan buat para asatizah.moga Allah memberkati antum.buat pelajar semester 2 yang bakal menyambung perjalanan semester 3 bulan Jun ini,teruskan usaha.buat senior-senior semester 4,tahniah & moga dapat terus kekalkan/tingkatkan kecemerlangan di UM KL.
semoga kita sentiasa jadi hamba-hamba yang bersyukur & terus baiki kelemahan sama ada dari sudut akademik,tarbiyah,akhlak dll.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tuesday, April 17, 2012

rumit:tinta dari hati.

bismillahi walhamdulillah.
astaghfirullah al-'azim.banyak-banyakkan istighfar.jadikan ianya sebagai hobi.insyaAllah,hidup lebih nikmat.

melalui minggu-minggu dan hari-hari dengan memikirkan pelbagai perkara.mungkin kerana saya yang terlalu suka berfikir.huh!saya cuba untuk tidak berfikir,tapi saya tidak boleh.mungkin kerana cakna.atau saya memang minat untuk berfikir.saya akan berfikir sampai saya menemui jawapan yang pasti.letih juga.tapi kadang-kadang bagus untuk sentiasa berfikir,latih diri untuk berfikir secara kritikal untuk mengeluarkan hujah/pendapat/jawapan yang kemas.mungkin kurang mantap,tapi meyakinkan.
moga segalanya dalam lindungan Allah.

mengalami satu pengalaman baru minggu lepas :)
pengalaman yang buat saya berfikir banyak kali sama ada ianya tindakan yang betul atau tidak.tapi sebelum saya merasai pengalaman tersebut,saya telah bertanyakan beberapa pendapat dari murabbi,naqibah,sahabat-sahabat,malah sepupu saya yang berpengalaman.
sungguh!hammasah as-syabab(semangat anak muda) itu perlu dibimbing dengan hikmah as-syuyuh(nasihat orang tua).jangan mudah bertindak melulu.saya fikir saya perlu rasai pengalaman ini,sekurang-sekurangnya saya tidak terus menerus meletakkan persepsi sahaja tanpa merasainya sendiri.saya tidak suka orang yang suka kritik dan suka mencari kesalahan orang lain tanpa berani untuk cuba lebih dari sekadar persepsi.ya,kadang-kadang persepsi sahaja sudah cukup,namun bukan dalam semua situasi.malah,walaupun kita telah merasainya,persepsi pertama tidak semestinya tepat.teruskan mengikuti sampai kita jumpa kebenaran yang sebenar-benarnya.
biarkanlah!saya lebih suka memilih jalan berlapang dada,diam ataupun tenang kalau terpaksa menjawab.
saya suka memilin jalan sederhana,agar lebih adil.jalan 'win,win.'
kerana memilih untuk bersikap emosi akan menghasilkan satu 'feedback' yang buruk yang akhirnya kelihatan seperti memperbodohkan diri sendiri dan menyesal.saya tidak mahu itu berulang.ya,saya cakap begini kerana ianya pernah terjadi.
semua orang boleh meletakkan pelbagai persepsi.namun,berpeganglah pada satu yang pasti.
hanya Allah mengetahui.
'setiap orang berhak untuk bercakap dan setiap orang itu berhak untuk menerima atau menerima pandangan tersebut kecuali ma'sum(al-qur'an dan hadis)' -Imam Malik.
kurangkan mengulas,kurangkan perdebatan,banyakkan bermuhasabah.itu lebih banyak menambah 'nilai' dalam diri :)

entry pendek bagi menjaga hati semua orang.
bagi menjaga hati juga,saya tidak akan post entry ini di wall facebook.
're-check' semula niat.
apakah kita suka mencari kesalahan orang lain?
apakah kita gembira dengan kesalahan-kesalahan yang dilakukan sahabat?
apakah kita mudah menghukum orang lain?
pesanan ini juga untuk saya.saya yakin mungkin saya juga pernah terlintas begini.
saya insan biasa.sesesungguhnya,diri ini telah banyak menzalimi diri sendiri :'(
ighfir zunuubi,ya Allah.
maafkanlah kesalahan sahabat-sahabat kita.
maafkanlah aku.
 dan (sebaliknya) hendaklah mereka memaafkan serta berlapang dada; tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.
24:22



sabarlah intan.
itu tarbiyah.
abaikan persepsi manusia.
berjalanlah tanpa henti,moga seiring redha Ilahi.
teruskan bekerja,bergerak.

p/s:tinta dari hati.mungkin sukar untuk difahami.maaf :)
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Saturday, April 7, 2012

Biar Surat Cinta Berbicara




saat langkah mula terasa berat,lalu hati terus berbicara.
'inilah pengorbanan'
ku pohon kekuatan dariNya.dibelek-belek surah at-taubah yang sentiasa menemani perjalanan ini.


Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, - (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk agamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka). ayat 24


'wahai orang-orang yang beriman,mengapa kamu apabila dikatakan kepadamu 'berangkatlah (untuk berperang) pada jalan Allah,kamu berasa keberatan dan ingin tinggal di tempatmu?' apakah kamu lebih menyenangi kehidupan di dunia daripada kehidupan di akhirat?padahal kenikmatan hidup di dunia ini (dibandingkan dengan kehidupan)di akhirat hanyalah sedikit' ayat 38


'berangkatlah kamu baik dengan rasa ringan mahupun rasa berat,dan berjihadlah dengan harta dan jiwamu di jalan Allah.yang demikian itu adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui' ayat 41




'dan katakanlah beramallah kamu,maka Allah dan rasulNya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan,dan kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata.kemudian Ia menerangkan kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan' ayat 105




'sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman  akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh syurga,disebabkan mereka berjuang pada jalan Allah maka di antara mereka ada yang membunuh dan terbunuh.balasan syurga itu ialah sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (kitab-kitab) taurat dan injil serta Al-qur'an.dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah?oleh itu,bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual belinya itu,dan ketahuilah bahawa jual-beli itu ialah kemenangan yang besar.' ayat 111


hebat sungguh mukjizat teragung^^
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
tadhiyah,intan!
tadhiyah!


inilah masanya.tadhiyah bukan sekadar di bibir.
mudah sekali bibir menutur tadhiyah.
jom kita lihat bagaimana saat melangkah ke medan praktikal!
moga Allah terus memilihku untuk berada dalam lindungan dan kasih sayangNya.


mental perlu sedia.
fikiran perlu kritikal.
fizikal perlu kuat.
rohani perlu mantap.
ketiga-tiga elemen ini mesti dilalui dengan palbagai proses tarbiyah.




sampai tiba,satu tahap kita sendiri tidak sangka kita mampu lakukannya :)
thank you Allah. ♥
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed