Thursday, May 3, 2012

musafir perindu:penawar rindu pada bumi tarbiyah

bismillahi walhamdulillah :)
  *abaikan kenapa headar blog ini sebegitu.I had try so many times to adjust it,but i don't know how to make it center,so,i'll continue to edit it tomorrow,insyaAllah :) never mind.yang penting isi blog,kan?*^^

dah pergi pesta buku?mesti rambang mata kan?
Allah~banyaknyaa buku yang sangat bagus untuk dibaca.
saya rasa nak buat lagi satu trip ke sana dalam minggu ini,insyaAllah.
tapi kena marathon juga lah bacaannya,sebab ada lagi 6 buah buku yang sedang menanti 'dirinya' untuk dibaca.

novel yang baru sahaja habis dibaca lebih kurang 2 minggu lepas :

MUSAFIR PERINDU

masyaAllah,novel ini akan saya jadikan simpanan berharga! :) *insyaAllah*
itu lah reaksi pertama selepas habis membaca novel ni.
setiap inci jalan ceritanya pasti akan membuat sesiapa sahaja yang pernah berada di bumi tarbiyah APIUM NP(akademi pengajian islam,universiti malaya nilam puri) ini akan kembali merindui detik-detik kehidupan di bumi ini.apatah lagi saya yang masih berbaki setahun di sini,Allah2~sangat bersyukur kerana Allah tempatkan di bumi tarbiyah ini.rasa macam semangat nak manfaatkan masa & peluang lagi setahun ni.

novel ini banyak menceritakan kisah-kisah dan pengalaman semasa berada di APIUM NP dan di UM KL.
watak 'annur' yang cuba saya hayati,seringkali wajah penulis buku ini yang keluar dalam minda.kebetulan baru sahaja bertemu empat mata lebih kurang dua minggu lepas.alhamdulillah :) salam ukhuwah fillah kak im ♥ kagum dengan semangat juangnya walaupun sedang berbadan dua.Semoga Kak Im dan Ustaz Ali dikurniakan seorang mujahid.saya kira novel ini boleh dijadikan sebagai satu panduan bagi penggerak-penggerak dakwah di APIUM NP agar terus komited dengan gerak kerja islam.ada beberapa peristiwa & watak dalam novel ini yang saya boleh kaitkan dengan beberapa inidividu yang saya kenali.cuma saya tak pasti benar atau tidak. ^^
mungkin sekadar andaian..tak mengapalah,kalau tidak benar pun,novel ini pastinya banyak mengisahkan pengalaman-pengalaman penulis dan sahabatnya semasa di UM NP ataupun UM KL :)

siapa yang hendak berkenalan dengan APIUM NP,boleh lah dapatkan novel ini.bukan berkenalan dengan episod-episod cinta nya sahaja,saya kira itu salah satu dakwah dari penulis bagaimana untuk hadapi situasi saat hati diuji,tapi ambillah pengajaran selebihnya melalui semangat perjuangannya,biah nya,ukhuwah nya dll.mungkin juga tak semua yang  diceritakan dalam novel ini,masih sama dengan situasi sekarang,namun nama-nama pensyarah yang digunakan masih sama,struktur bangunan yang digambarkan masih sama seperti yang ada di nilam puri sekarang ini.mungkin juga gambaran biah solehah dalam cerita ini lebih hebat,namun kami yang masih di NP masih terus cuba & berusaha  pertahankan biah solehah di sana.doa-doakan kami.
(rasa gembira ada,sedih ada,nervous pun ada nak kembali nilam puri 2 minggu lagi.amanah & tanggungjawab sedang menanti,Allah~) 
saya rasa macam baru je habiskan SPM tahun lepas.rasa macam masih baru mendaftarkan diri ke nilam puri,menangis hampir setiap minggu kerana cuba mengislahkan diri,bergantung dengan akak-akak senior,tiba-tiba tak lama lagi,amanah itu sudah bertukar ganti di atas bahu sendiri.lepas ni,kena berdikari,malah adik-adik pula memerlukan kami.Allah~sungguh pantas masa berlalu.sepantas cerita dalam novel musafir perindu.bila penulis menceritakan semula kisah-kisah di bumi tarbiyah ni,baru saya sedar,kejapnyaa kehidupan di sini.
semoga masa yang masih berbaki setahun,menyempatkan diri untuk bermanja-manja dengan majlis ilmu sekitar kelantan,dengan murabbi-murabbi yang hebat.

petikan menarik dari novel :

  • ''Amanah kita pada Allah adalah amanah terhadap gerak kerja islam dan akademik.tapi,amanah kita terhadap ibu dan ayah adalah amanah kita untuk cemerlang dalam akademik''



  • ''Jadilah seperti bunga teratai sebab bunga teratai bukan terletak di jambangan,bukan terletak di dahan pokok,bukan juga terletak di hujung pucuk daun.tapi bunga teratai hidupnya dalam air.Susah & payah.Sesiapa yang mahu dapatkan biji benihnya perlu meranduk air untuk mendapatkannya.Siapa yang ingin melihat kecatikannya perlu mencari paya,danau,tasik,dan kolam kerana pohon teratai tidak ada di mana-mana di dataran.hanya ada dalam tempat yang penuh berselut dan berlanyau.Bunga teratai ibarat seorang mujahidah yang dididik dengan kesusahan & kepayahan.Agar dengan kepayahan itulah akhirnya ia kembang mendaji bunga yang sangat cantik.Oleh itu,jadilah seperti bunga teratai yang merupakan khazanah dunia.Biar yang bersusah payah sahaja yang akan berjaya melihat,memetik dan menikmati kecantikannya'' 



  • ''Hati yang mencintai selain dari Allah umpama seperti daun ini.Saat berada di pokok,ia hijau kerana pergantungan hayatnya dengan Allah sehingga hayatnya dimatikan Allah.Itulah perlambangan cinta hanya pada Allah.Kekal hijau dan sentiasa hidup di saat meletakkan cinta hanya pada Allah.Tapi,ketika masih hidup setelah dipetik tangan-tangan asing,ia terus akan layu dan mati.Sudah tiada seri hijaunya lagi.Sudah tidak ada cinta kerana saat ia dipetik tangan-tangan asing itu,saat itu juga terputus hubungan,hayat dan pergantungannya dengan Allah.''
p/s:teringin nak jadi penulis.tapi nak tulis apa? -.-
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed