Friday, June 3, 2011

keindahan bertawakkal padaMu

saat hati menjadi lemah,hanya Allah tempat aku berserah.
aku serahkan SEPENUH hati hanya untuk Allah kerana saat itu,hati seperti tidak dapat menahan kesedihan dan sangat lemah  untuk membina semangat.

hati seperti beterbangan~mengikut ke mana sahaja arah tujunya.
"Allah,aku serahkan sepenuh jiwaku saat ini kepadaMu,kerana hati ini amat lemah,Allah~Allah~tawakkaltu 'alallah~~"
berulang kali menyebut sambil menahan linangan air mata,memaksa diri untuk tidur agar air mata itu tidak terus berlinangan.

terus melangkah walau berat hati,seakan-akan tidak percaya sudah tiba masanya.
hati semakin berat untuk meninggalkan.namun aku terus membina kekuatan serta mentarbiyah hati agar kuat dengan melepaskan seluruh jiwa dan raga kepada Allah.kerana saat ini,aku yakin,hanya Allah sahaja yang berkuasa mencampakkan rasa luar biasa ke dalam hati dalam kadar sekelip mata.

teringat doa mathurat :
 ونسألك تمام الغنى عن الناس وهب لنا حقيقة الأيمان بك حتى لانخاف
 ولأ نرجو غيرك"maksudnya : ya Allah,kurniakanah kecukupan yang tidak sampai aku terpaksa meminta jasa orang lain.berilah iman yang sebenar-benar sehingga aku tidak gentar atau mengharap orang lain selain dari Engkau..."

kini,Alhamdulillah :)
kekuatan itu hadir seperti satu kuasa yang luar biasa.tentu sekali kuasa Allah yang tiada tandingnya.  .
.semangat itu seakan hadir tanpa aku sedari
.kesedihan itu telah pergi saat aku meminta ia pergi pada waktu itu

,kini
.aku mampu membina dan terus mebina kekuatan
.malah aku terus bersemangat untuk melakar kejayaan
.tiada sifat/sikap keanak-anakan lagi dalam diriku
:)ALHAMDULILLAH


*?intan cerita pasal apa ni
sebenarnya on the way nak ke nilam puri hari tu,masa dalam perjalanan dalam bas,rasa sedih~huwa~haha,,
bukan sebab tak nak datang sini,tapi sedih na pisah dengan mak,,haha,lgpun sedih/kesian tengok mama tolong angkat beg intan yang berat2 tu,nampak sangat mama letih and x larat.
-.-'
rasa macam tak percaya nak pergi dah.hoho.
tapi masa ni hanya Allah sahaja yang mampu bantu untuk bina kekuatan.
,hanya Allah tempat untuk memohon kekuatan dan intan doa semoga sepanjang berjauhan Allah pelihara mama supaya mama sentiasa sihat

tapi alhamdulilah,lepas mama balik hantar intan mendatar,intan x sedih,,
nikmat kekuatan dan semangat yang diberikan Allah itu harus aku syukuri~
saat diberi kekuatan ini,masih segar dalam ingatan doa2 agar diberi kekuatan yang sering intan ucap dalam perjalanan ke nilam puri
Allah~subhanallah~~
alhamdulillah~

,ingatlah
saat hatimu terlalu lemah,mohonlah padaNya!hanya DIA yang mampu membantu.
saat lemahnya hatimu,mohonlah kekuatan dariNya,
usah terlalu mengharapkan orang lain untuk memberi semangat padamu.
kerana Allah itu sentiasa bersama hambaNya.

MOHONLAH HANYA PADANYA DI SAAT DALAM KESENANGAN MAHUPUN DALAM KESUSAHAN

اياك نعبد واياك نستعين
surah al-fatihah ayat:5
"hanya Allah tempat aku menyembah dan meminta pertolongan"


Surah Al-Mu’min(ghafir), ayat 60
ertinya :dan berdoalah kepada-Ku,nescaya aku akan perkenankan bagimu

*mesti ramai tanya,macam mana life dekat nilam puri intan?hehe
jawapan saya..
Alhamdulillah,kekuatan telah pun diberikan,pertama sekali bersyukur sebab UM dan course yang intan dapat ni adalah pilihan pertama.maknanya intan memang nak pergi sinilah.walaupn dulu sangat bercita-cita nak ke jordan,pasti ad hikmahnya kenapa Allah letakkan saya di sini.life kat sni,ok,alhamdulillah.tak reti nak ulas panjang sebab baru j seminggu,kuliah pun tak start lagi.tapi nampak la pensyarah2nya yang sangat prihatin dan baik hati serta ikhlas mendidik/tarbiah pelajar.insyaAllah,inilah tempat terbaik untuk proses pentarbiahan dan sebagai persediaan untuk melangkah ke alam yang lebih mencabar selepas ini iaitu di UM dekat KL dan alam selepas bergelar mahasiswi.dulu masa dekat smap labu,intan selalu pesan dekat junior "manfaatkan masa selama di smap labu,carilah sebanyak mana ilmu dan sesuatu di sini,kelak anda akan ketemui~"tapi sekarang?senior dekat nilam puri pula yang beri pesanan macam tu..hehe..insyaAllah,,saya akan berusaha mencari dan terus mencari! insyaAllah

semoga bumi baru yang saya jejaki ini,meninggalkan impak yang cukup mendalam buat diri.semoga terus menjadi contoh dan dapat memberi manfaat pada insan lain,,mumtaz li ummah

cam semangat la lepas tengok ramai mahasiswa/siswi yg belajar kat UM ni macam senang je nak sambung

 master&PhD,,next will be my turn,insyaAllah,semangat!hehe

lupa pulak!mm,hari tu ada test arab untuk tentukan kelas,so,intan dapat majmu'ah 3,,majmu'ah ni kelas la kire,,besnye tentang majmuah ni,sebab kuliah intan x de yang start pukul 8,,hehe,,semua pukul 9,except kalau ada kelas ganti la kot..and malam pun tak de kuliah jugak!alhamdulillah,,
mentor untuk majmuah 3 ialah prof.madya dr.shukriey..terdiri drpd 5 muslimin dan lebih kurang 10 kot muslimat,,ok,sempat kire berapa orang muslimin sebab sangat sikit,,hoho..
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

No comments: