Wednesday, January 26, 2011

tolabal 'ilmi faridhotu 'ala kulli muslim :)

(ala,,laptop saya tiada tulisan jawi :( kalau tidak,mesti saya dapat gunakan tulisan yang indah itu~)
mm,,tak mengapa!itu bukanlah satu penghalang bagi saya untuk post entry pada kali ini :)
pernah tak dengar orang cakap,
"makin banyak kita belajar,makin banyak kita tak tahu"


dalam firman Allah S.W.T:
"dan seandainya pohon-pohon di bumi menjadi pena dan lautan,
ditambahkan kepadanya tujuh lautan(lagi)
setelah keringnya,niscaya tidak akan habis-habis dituliskan kalimat-kalimat Allah,
sesungguhnya Allah maha perkasa,maha bijaksana"
Surah luqman:ayat 27
Memang tidak dapat dinafikan lagi ilmu Alah ni terlalu luas kerana segalanya-galanya
yang ada di muka bumi ini adalah milikNya :)
sebenarnye saya nak mengupas pasal ilmu ni,kesinambungan sikit la daripada post
ISMEP OH ISMEP..
memandangkan program ini pun pasal ilmu kan :)


antara-antara tazkirah/dalil/mutiara kata/kata-kata semangat
yang saya peroleh semasa program tersebut:


1.barangsiapa yang menempuh jalan yang di dalamnya ada ilmu,
Allah mudahkan jalan ke syurga

2.tanamkan punca-punca keghairahan kepada ilmu
(mcm kami BDK2 ISMEP YG SGT GHAIRAH UTK KE TIMUR TENGAH mengejar cita2
dan capai misi & visi msing2 :)

3.niat yang sejahtera & tanggungjawab
sebagai hamba Allah,
menghilangkan kejahilan.


4.sentiasa perbaharui niat
(x dinafikan,sebagai manusia ada kalanya kita mudah lupa dengan niat asl,
bak kata pepatah,,hangat2 tahi ayam..jd!sentiasa perbaharui niat agr semngt
akan terus kekal dlm menimba ilmu!)

5.sentiasa bersama para ilmuwan &
sahabat yang ingatkan kepada akhirat
penting ni!kan ade kata2..sahabat melambangkan diri kita..

6.sediakan satu masa menghafaz sekurang2nya
1/2 jam sehari..
ha ni mcm tips la..tiap2 hari kita mcm amek ms untk
hafal sub2 yg kite blaja.

7.jadikan kemarahan&kegeraman sebagai
penaik semangat!


8.Al-Aula fal aula
utamakan yg lebih utama,maknenye dlm konteks menuntut ilmu,,
utamakan belajar berbanding tugas2 lain,,mungkin ade yg kate kite pentingkan diri..
tp kita menuntut ilmu ni pun,,bkn utk diri sndiri,tp utk org lain jgk :)
cth:jika diberikan tugas utk mengendalikan sesuat sdgkan exam lg 2 hari..
utamakan lah yg lbih utama..tp ni dlm konteks kalau mcm cth td..exam lg 2 hari..
tp kalau laaaambaaat lg..jgn pulak djadikan alasan..
ikut pertimbangan hati & akal yg waras :)

"siapa yang menuntut ilmu untuk menyaingi ulama'
atau berbahas dengan orang jahil atau supaya dengan ilmu tersebut
wajah orang ramai tertumpt kepadanya,
Allah akan memasukkannya ke dalam neraka"
maafnye,sy x sempt salin sanad nye dan sape meriwayatkan hadith ni :)


toyyib!saya harap kita semua sentiasa berada dalam golongan yang cintakan ilmu :)
cintalah sesuatu ilmu itu,mescaya kamu akn peroleh kebaikan daripadanya..
pada intan paling untung orang yang belajar medic sebab dia dapat lihat banyak kebesaran Allah :) itupun jika kamu menghayati keindahan ciptaan tuhan~
neway,,saya harap semangat saya untuk belajar syariah sentiasa berkobar2 dalam jiwa saya,
dan semestinya semangat melangkah ke bumi 'anbiya yang sedang mengalir ini akan terus mengalir dalam jiwa saya dalam menuntut cita-cita mencapai keredhaanNya~Allahuakbar!
semoga saya menjadi yang lebih baik :)


inilah dia universiti impian :)
jordan~

RABBUNA YUSAHHIL :)

PERMUDAHKANLAH AKU DAN SAHABAT2(ISMEP) KU YANG BERCITA2 MELANGKAH KE BUMI 'ANBIYA'
SEMANGAT KAMI SANGAT KUAT,YA ALLAH..
INNALLAHA SAMII'UN 'ALIIM :)


KAU PERMUDAHKAN JUA SAHABAT2 KU(ZEALOUS) DALAM MENERUSKAN JIHAD MEREKA
DAN KURNIKAN KECEMERLANGAN KEPADA BATCH KAMI!
INNALLAHA 'AZIIZUN HAKIM :)
SEMOGA UKHUWAH KITA BERPANJANGAN..
YA ALLAH,IKATLAH KEMAS2 HATI2 KAMI :)
semoga aku sentiasa cenderung ke arah kebaikan,,namun aku masih keliru dan malu *
pss2:ustaz tu kate,smpy kt sane t,x dinafikan,rase terdorong nk membina baitulmuslim..
apekah itu??ha~kawen la mksudnye..hehe..pndy2 la handle ye..pelihara hati & iman,,
ya muqollibal quluub,thabbit qulubanaa 'ala diinik!


IKHLAS
YANG MENYAYANGI ZEALOUS KERANA ALLAH,
INTAN NADZIRAH AMRAN :)
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 comments:

INTAN NADZIRAH said...

mm..tq..tp dlm laptop ni mmg x de setting font arabic..mayb kene anto g kdai..

zahra' zz said...

sempat lg sentuh ttg beyt muslim...

ayyo,haha,guraw je hehe...semoga impian intan dan akk dan smua y ingin ke timur tgh tercapai =)