Wednesday, February 16, 2011

bayangan nama seindah akhlak :)

di suatu majlis kenduri nikah sepupunya dua minggu yang lalu,mawaddah dipanggil oleh jirannya,(pak cik yusof).ketika itu,jam menunjukkan 11 malam.Ramai tetamu sudah pulang,namun saudara-maranya masih berada di kawasan rumah bagi mengemaskan peralatan.
mawaddah dan pak cik yusof bercerita dan berboncang mengenai krisis di mesir memandangkan dia tahu mawaddah ada berniat untuk melanjutkan pelajaran ke timur tengah.

pak cik yusof:mm,ada anak jiran kita tu,hamdi nama dia.sekarang sedang belajar di mesir.Al-adzhar.

mawaddah hanya mendengar kerana dia tidak mengenali jirannya itu.mungkin kerana dia tidak bergaul sangat dengan anak2 jiran di kawasannya itu.

pak cik yusof:dulu dia belajar di darul qur'an.sedap dia baca al-qur'an.masa ramadhan hari tu ada dia jadi imam di masjid.mawaddah perasan tak?

mawaddah:ouh..bgus tu pelajar darul-qur'an...tapi saya tak perasan sebab saya kan duduk asrama tahun lepas.

di sambung dengan perbualan mengenai pelajaran.mawaddah yang sedang menunggu keputusan spm juga ada bercerita tentang biasiswa2 yang perlu dia mohon.pak cik yusof juga ada sekali-sekala berjenaka.dia memang kuat berjenaka.sejak mewaddah kecil lagi,mawaddah sering ke rumahnya pada waktu petang,berbual-bual dengan anak perempuannya dan isterinya.namun,sejak mawaddah ditawarkan ke salah sebuah sekolah asrama penuh aliran agama,dia jarang keluar rumah dan segan bbertandang ke rumah jirannya itu.mungkin kerana faktor mawaddah sudah bergelar gadis.Namun sekali-sekala..ada juga mereka berbual.

hamdi?siapa dia ye?
hebad orang nya~lulusan darul qur'an..
kini sedang belajar di Al-adzhar..
mm..tak pe lah...
(ada juga terdetik di hati mawaddah untuk mengetahui siapakah orang hebat itu,namun,tidaklah penting baginya)

dua minggu selepas itu,nenek saudara mawaddah meninggal dunia dan di bawa ke rumah nya.
ramai saudara-mara nya datang pada malam tersebut untuk mengadakan kenduri tahlil.selepas orang masjid telah pulang,mawaddah serta saudara-mara mereka duduk berkumpul,berbual-bual bersama sepupu-sepapat dan bapa saudara.(ade ke word sepapat ni;p x kesa la kan)
walaubagaimanapun,pak cik yusof juga turut serta bersama mereka memandangkan pak cik yusof memang sudah sinonim dengan keluarga kami.rumah dia hanya bersebelahan sahaja.
mawaddah duduk berhadapan dengan pak cik yusof.

pak cik yusof:maulidurrasul hari tu intan pergi tak dengar ceramah pagi tu?

mawaddah: tak.

pak cik yusof:yang malam.

mawaddah:tak juga.(sebenarnya mawaddah tidak pergi kerana tiada kawan yang boleh menemani)
siapa yang bagi ceramah?penceramahnya ustaz2 di UIA kan?

pak cik yusof:mm..yang pagi tu ustaz lulusan al-adzhar tau.yang mlm2 ni semua dr UIA.ustaz hamdi pun ada.

mawaddah:ouh..ustaz hamdi tu jadi penceramah ke?(dalam hati intan..mm..kenapa pak cik panggil ustaz ye?bukan ke dia masih muda?mungkin kerana dia lulusan darul-qur'an agaknya)

pak cik yusof:ouh..dia jadi pengerusi majlis.

macam hebad je hamdi ni.pak cik yusof pula dari hari tu pagi asyik menyebut nama tu kepada mawaddah.hairan.siapa dia ni?

mawaddah:dia ambil course apa?

pak cik yusof:dia ambil course medic.baru 6 bulan di sana.

mawaddah:ouh...(kagum!ni mesti golongan protaz.. :)

pak cik yusof:nanti kampung kita akan adakan satu program untuk budak-budak kampung ni.kem bestari solat.kalau perlukan ramai orang nanti,pak cik panggil mawaddah untuk bantu ye?

mawaddah:baiklah,lagipun masa ekolah dulu,mawaddah ada juga tolong budak sekolah rendah untuk kem solat2 ni.

pak cik yusof:yang bagusnya,ustaz hamdi pun ada bantu sekali.
perbualan berakhir.

ustaz hamdi lagi.mm..siapa dia ni..penah tengok tak agaknya?
dah la ambil medic,kebetulan mawaddah memang teringin kalau satu hari nanti suaminya seorang doktor yang soleh.tapi itu hanya harapan sahaja.biasalah,kadang-kadang berangan.hehe..tapi calonnya belum ada.

rasa ingin tahu dalam diri mawaddah semakin menebal.tapi hanya sekadar ingin tahu..mungkin~
dia pun menaip name hamdi di facebook.
'ouh,banyak pulak ni,ada mutual friend..mana satu agaknya.yang ni kot.tekan je la'
mawaddah menekan nama yang paling atas tersiar di paparan skrin.

'ala~tak da gambar pulak,tengok gambar2 tag lah'
tengok gambar pertama:mm..yang ni ke?tapi kalau yang sebelah tu,,aku kenal'
tengok gambar yang lain...

MASYAALLAH!!!
ni ke hamdi??!!Allah,,kenal sangat kalau dia ni,tapi sebelum ni kenal rupa je la.tak tau nama!
mm.,memang dari kecil mawaddah selalu melihat hamdi atau ahli keluarganya kerana mereka memang keluarga yang baik(jika dilihat dari luaran dan insyaAllah,,sudah tentu soleh)dan memang dari kecil pun kalau mawaddah nampak mereka mawaddah akan berasa kagum dengan anak2 muda seperti hamdi dan adik-beradiknya,dan setiap kali bertembung,mawaddah segan untuk memandang mereka kerana tahu mereka dari golongan yang baik2 :)

lihat gambar yang seterusnya..ALLAHUAKBAR!
ini ke ibunya??!baru beberapa hari lepas mawaddah bertemu ibunya di rumah pak cik yusuf.ketika itu mawaddah dan ibunya bertandang ke rumah pak cik yusof kerana adinya ada menjual kain dan tudung.ibu hamdi juga ada bersama kakaknya.mereka hanya berbual untuk memilih kain sahaja.ibunya memakai tudung labuh,tetapi kakaknya..biasa2 sahaja.
tak sangka pula wanita itu merupakan ibu hamdi.mawaddah hanya tahu wanita itu jirannya.kerana muka macam 'familiar'.

rupa-rupanya,mawaddah pernah kenal la hamdi ni.juga ibunya!cuma tak tahu nama selama ni.
pada awalnya.seakan2 berbunga..alah!sekejap je..cuma macam teruja nak tahu siapa orang itu,tetapi rupa2nya..memang kenal~

tapi,mawaddah merasakan bahawa,lelaki seperti itu tidak layak untuknya.
terlalu baik mungkin.penghafaz al-qur'an~mesti baik..sedangkan mawaddah merasakan dirinya hanya insan biasa yang baru hendak berjinak2 dalam bidang dakwah..memang benar mawaddah sedang berusaha menjadi yang terbaik,tapi mungkin masih tak layak untuk orang seperti mereka.(memang usia mawaddah masih muda,tapi biasalah..perkara2 begini biasa datang menguji.bukan niat mawaddah untuk memikirkan perkara2 begini di usianya yang masih muda,sedangkan pemuda tersebut juga baru berusia 21,cuma tidak salah kita berusaha menjadi yang lebih baik,bukan hanya kerana untuk memiliki pemuda yang soleh semata2,tapi juga kerana kerana Allah!!
tapi sebagai wanita,siapa yang tidak menginginkan lelaki yang soleh dan hebad.namun jangan lupa pada janji Allah dalam surah An-nur:ayat 26

"perempuan yang jahat untuk laki-laki yang jahat dan laki-laki yang jahat untuk perempuan yang jahat,sedangkan perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik untuk perempuan yang baik"
maka,siapakah diantara kita yang tidak mahu membina baitul muslim serta membawa cinta kepada cintaNya dan syurgaNya? :)
ouh,lupa pula...cerita tadi hanya berakhir di situ setakat ini kerana mawaddah hanya menganggap itu merupakan satu ujian atau selingan dari hidupnya.usia mawaddah yang masih muda membuatkan mawaddah berasa malu memikirkan perkara2 seperti itu..
Allah adalah sebaik-baik perancangan~ :) let's Allah decide!tengok je lah nanti kesudahan cerita mawaddah.mungkin juga cerita ini hanya setakat di sini sebagai pengalaman hidupnya,,atau mungkin ini baru permulaan?mm,,x pe la..masih terlalu awal untuk memikirkannya~~
psst2:cerita ni kisah benar tau,baru sahaja terjadi.atau mungkinkah mawaddah ini bertopengkan intan nadzirah amran??jeng2...hehe...x penting kot..siapa2 pun orangnya,tidak penting.yang penting,semoga Allah menjaga hati2 kita.Allah,,jauhilah aku dari penyakit hati :) sedang perbaiki diri..
MAAF LA..SAYA BUKAN PENULIS YANG BAIK,HATTA KALAU DALAM UPSR INTAN DPT 4A IB TU,INTAN PERNAH TARGET YANG B UNTUK PENULISAN,,TAPI ALHAMDULILLAH..DAPAT 5A..HEHE..
AND BILA DA MASUK SMAP PUN,MEMANG KURANG LA CKIT WRITING2 NI,BM KE BI KE..BESE2 JE ;) MAAF YE KALAU PENYAMPAIAN KURANG SAMPAI..
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

6 comments:

INTAN NADZIRAH said...

mm...ada beberapa nama dalam watak sengaja dipalsukan..harap maklum~

~dianakhairi~ said...

takpe2.
belaja menulis.
akk pn same je.
taram je.
huhu.
dah kantoi dah pak cik yusof tu tnye kat mawaddah gune name intan.kih2

INTAN NADZIRAH said...

kak midi:ish!!alamak!!kantoi pulak!!adoyy..HAHA...saba je la..punye la jage td supaya x tetulis name sendiri..hehe..act,x kesa pun klu org tau org tu intan..hehe..cume tkut mane la tau kan..Allah nk tunjuk..ttbe org tu,atau org2 jiran2 ni ke bukak blog intan..tebace ke..wa~segannye...haha...(cis!cane ley kantoi..nk padam/edit da telambat..hehe...

sYa said...

intan2...kelakar pulak..tengah2 bace tibe2..tup!name sebenar..hihi....

sYa said...

intan2..tengah2 bace tibe2..tup!name sebenar.hihi..

INTAN NADZIRAH said...

tu la..HAHA..da edit da ;)