Tuesday, March 29, 2011

bila hati berbicara~

semoga sinaran mentari hari ini dapat menerangi hati.


duhai hati~
masih mampukah aku bertahan lagi?
jangan terlalu mudah menyerah kalah.
teruskan bermujahadah!

Allah~izinkan aku terus berpeluang mencari hikmah-hikmah kehidupan.
izinkan aku tuk terus menikmati nikmat iman.
izinkan aku tuk terus merasai manisnya beribadah~

menunduklah aku wahai hati~

Allah~semoga hati ini terus berpeluang untuk di isi dengan cahaya keimanan.
tingkatkan lah keimanan dan rasa ketaqwaanku pada MU,
usah kau biarkan hati ini lalai dan terus hanyut dari matlamat sebenar,
lindungilah hati ini,ya RAHMAN~

siapakah aku sebenarnya?

terkadang diri ini terasa begitu kecil tatkala mengenang luka-luka semalam~
berilah aku kekuatan agar dapat terus bermujahadah menentang bisikan-bisikan syaitan,
kurniakan aku ketenangan agar dapat ku nikmati indahnya istirehat ketika beribadah~
agar aku dapat merawat semula noda-noda hitam sehingga menjadi cahaya.
maka ketiku itu,hanyalah kebenaran sahaja yang mampu mengisi ruang-ruang hati ini.


terkadang hati tercari-cari,apa sebenarnya yang terjadi,
apakah yang ada di dalam hatimu,wahai hati?
segala perkara menjadi serba tidak kena!
apa lagi yang kau mahukan~
bertenanglah ,wahai hati dengan mengingati Allah.
itu janjiNya!
apa lagi yang kau mahukan?
nikmat apakah lagi yang kau mahu persoalkan?
sedangkan masih banyak lagi nikmat yang belum kau syukuri!

semoga diri dapat terus istiqamah dalam menikmati kemanisan beribadah,
jangan mengalah!
tunjukkanlah yang benar itu tetap benar ya Allah,
yang batil itu tetap batil.

duhai hati~
saat kau jauh pergi,aku seperti hilang arah.
aku khuatir jika aku terus leka.

duhai hati~
teruskanlah merasai kenikmatan iman,dan jauhkanlah dari merasai keasyikan hasutan syaitan.
jangan mudah terpedaya dengan nikmat dunia yang sementara,
rasailah kenikmatan dan keindahan ketika mendengar ayat-ayat cintaNya,
rasailah kenikmatan dan keindahan ketika bersujud kepadaNya,
rasailah kenikmatan dan keindahan ketika mendengar peringatan untuk mengingatinya,
sehingga segala anggota tubuhmu turut dapat merasakan hadirnya sebuah ketenangan,
rasailah segalanya hingga ada getaran dihati hingga kau dapat mengeluarkan mutiara jernih yang mampu memadamkan api neraka kelak!

duhai hati~
usah mudah terpedaya dengan keindahan senyuman dan tutur bicara manusia,
jika ianya dapat menganggu dirimu,wahai hati!
lekaslah beristighfar~
agar cinta itu dapat selayaknya diserahkan kepada pemilik segala cinta ABADI,
agar kau bisa terhindar dari segala penyakit yang boleh memudaratkan dirimu,wahai hati~
JANGAN GANGGU HATIKU!
pertahankan prinsipmu!
 
BER'MUJAHADAH'LAH WAHAI HATI!

duhai insan~mengertilah,hati ini masih terus mencuba dan mencuba~
tatkala aku tiba-tiba terjatuh,usah kau lekas bersangka buruk padaku,
INGATKAN LAH AKU!
kerana aku juga terkadang lemah dalam mengharungi liku kehidupan yang kian mencabar,
andai kau tahu luka-luka ku yang semalam,
ku minta agar ianya dijadikan satu kenangan silam yang tak mungkin akan berulang,
ku minta agar ianya dijadikan salah satu liku-liku kehidupan agar aku dapat merasai betapa indah dan nikmatnya hidayahNya~
terkadang luka semalam menjadikan aku terlalu kecil untuk mengharungi kehidupan seterusnya dengan lebih baik,
namun!
itu bukanlah satu penghalang andai itu bisikan syaitan.
 
"carilah hatimu di tiga tempat,iaitu ketika membaca al-qur'an,ketika solat,dan ketika mengingati Allah,
jika tidak diketemui,berdoalah kepada Allah untuk diminta hati yang baru"

perbaiki diri,hiasi peribadi :)

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

No comments: