Thursday, March 31, 2011

merindui dirimu yang dulu~

kenapa awak dah tak macam dulu?
sekarang ni emosi awak asyik tak stabil je.
dulu kan awak ni penyabar,
awak tak cepad marah.

tapi sekarang,awak macam cepat emosional,
kenapa ye awak?
lepas tu,kalau awak marah,mesti awak susah nak kawal.
awak macam rasa nak marah je,
selagi awak rasa tak puas,awak nak marah lagi.

intan~intan~
what happened to you?
kali ini aku menangis bukan kerana menahan marah,
tapi aku menangis kerana aku rindu sifat sabar yang yang dulu~

mungkin sebab dulu,kalau intan tengah marah,
ada kawan-kawan dekat sekeliling,semua bagi support,tenangkan,
intan nak jerit-jerit pun boleh,kan?hehe,,
sebab saya memang bukan jenis simpan,
meluahkan itu lebih baik kadang-kadang,
tapi sekarang?
mm,bukan tak boleh cerita dekat mama,tapi serbasalah,
kesian mama,nanti mama mesti tension,
jadi saya simpan la~tapi kadang-kadang saya tak kuat,
saya mesti luah~lalu,air mata itu kadang-kadang jadi peneman tatkala sedang marah.
air mata juga menjadikan diri ini lebih kuat!

ya Allah,hiasilah akhlakku dengan sebaik-baik perhiasan,
pinjamkanlah keindahan sifat sabar dalam diriku,
berikanlah ketenangan pada diriku,
sesungguhnya,mengingatimu itu menjadikan aku tenang,
maka biarlah hati ini menjadi milikMU ya Allah~

intan nak sabar macam dulu,
intan tak boleh cepat emosional macam ni,
mungkin sebab intan duduk rumah je,
tak keluar mana-mana,,,buat intan tension sebab kat sekolah dulu selalu ada kawan-kawan,
tapi intan kene sabar jugak!
intan tak suka cepat marah!sebab nanti intan rasa intan jahat,
intan kan nak jadi solehah~
intan kena jadi lebih baik,
saya sentiasa usaha ke arah itu,namun~saya cuma insan biasa yang tidak lepas dari kesilapan.

jauhkan aku dari bisikan syaitan!
kurniakan aku sifat-sifat mahmudah :)
semoga intan lebih dihiasi dengan sifat sabar ye lepas ni :)
jangan sampai tegang urat leher menahan kemarahan~hehe:D
ingat janji Allah!

"dan seseungguhnya KAMI akan memberi balasan kepada orang yang sabar kepada pahala yang baik dari apa yang telah mereka kerjakan"
surah an-nahl:96

"sesungguhnya hanya orang bersabarah dikurniakan pahala kepada mereka tanpa batas"
surah az-zumar:

"dalam kesabaran pada perkara yang tidak disukai itu banyak kebaikannya"
hadis riwayat at-tarmizi daripada ibn abbas

dan hadis yang paling selalu kita dengar!

"sabar itu separuh dari iman"
hadis riwayat abu na'im daripada ibn mas'ud

betol!sebab tu kadang-kadang hilang sabar ni boleh jadi punca kepada hura-hara,kadang-kadang boleh jadi pembunuhan,na'uzubillah,sebab kalau kita tak dapat kawal kemarahan,masa ni lah syaitan sedang seronok meraikan kejayaan mereka.jika kita tidak bersabar,hilanglah rasa iman ketika itu,sebab tu,intan cakap tadi,intan rasa jahat ada perasaan tak sabar tu!

sebab tu tadi,bila intan tak sabar,intan rasa sedih :(
tak suka rasa macam tu,walaupun intan boleh kawal~tapi,rasa marah tu tetap ada,
tu yang sampai nangis tu.

"sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku"
surah yusuf :86

SEMOGA ALLAH IZINKAN INTAN MEMINJAM SIFAT SABAR ITU :)
SEMOGA HATI INI MENJADI MILIKMU =)

ayat-ayat qur'an ni sebagai peringatan untuk diri sendiri dan pembaca blog :)
*maaf kalau pengisian kali ni bersifat peribadi,sebenarnya tak puas hati dengan abg intan semalam!huh -.-'
adat la adik bradik gado kan;p
pasal benda kecik je,hehe,intan drive semalam,pastu dia macam cuak2,,ee,,cool la~saya pun da ada lesen tau~jangan la gelabah,,sila percayakan saya!ha,one thing sebab intan tak suka kot orang macam ragu-ragu dengan kebolehan intan,bagi la intan peluang,adooyy,jangan gelabah sangat yea :) hehe,,hal kecik kan?hmm,,pastu ada la sebab2 lain*tapi ari ni da ok :)

apa2 pun,semangat saya nak ke jordan naik semula!yeah~
pelik la semangat ni kan,kejap naik,kejap turun,bila turun tu,rasa tak mau gi jordan!
tapi bila semangat tu,kobar juga :) apa2 pun,let's do istikharah,,perancangan Allah itu lebih baik :)
andai aku telah ditakdirkan ke sana,pasti akan ku jejak bumi anbiya' itu,jika tidak,pasti ada hikmah Allah yang lebih indah sedang menanti :)
wassalam~
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

No comments: