Wednesday, April 6, 2011

syariah vs ulum islamiyyah

alhamdulillah :)
saya dah berjaya download YM,
(ala,ym pun nak kecoh intan ni.)bukan,sebenarnya,sebelum ni memang ada YM,
cumanya,lepas hantar laptop ni servis hari tu,hilang ke mana tah YM nya.

so,intan pun sempat juga register skype! :)
seronok juga dapat video call & chatting dengan senior2 kat mesir/jordan :)
dapat tukar-tukar maklumat dan tanya-tanya pendapat.
tadi dah video call dengan kak ain :)
nak add saya di YM dan SKYPE :diamondnezzy@yahoo.com

********************             ************************           ***********************



                

                                  vs




act,saya sedang mencari maklumat tentang bidang course ULUM ISLAMIYYAH yang baru sahaja ditubuhkan kira-kira 2 tahun(if i'm not mistaken).
sebab hari tu ada sahabat saya,postkan dekat wall batch(zealous-fb-) mengenai biasiswa AMANAH RAYA BERHAD.(ARB)
macam menarik juga.tapi ARB ni hanya taja untuk course sahaja.
setakat perkongsian dengan senior kak ain halim dan ahmad khuzairin,mereka cerita,course ni memang baru
dan course mengabungkan ketiga-tiga course lain iaitu syariah,usuluddin,dan lughah.program ni hanya ada ni universiti al-azhar.
jadinya,memang kena belajar sungguh-sungguh la,pulun2 abis,,
macam menarik~
haiya~saya sudah dilema,tapi memang dah lama berhajat/aim ke jordan ambil syariah di sana,
saya perlu istikharah!

tapi macam mana pun,saya akan mohon juga biasiswa jais!ha~kena cepat2!
minggu ni je tawaran di buka,tarikh tutup 11 april.klik ni untuk maklumat lanjut.
untuk biasiswa AMANAH RAYA pula,intan akan cuba mohon juga kot.
rezeki Allah bagi,kita bukan tahu rezeki d mana kan :)
andai itu jalan yang intan dapat,itulah yang terbaik!
DAN,sekiranya saya ditakdirkan tak dapat fly pun,mungkin itu adalah yang terbaik.

saya hanya mampu berusaha.perancangan Allah adalah sebaik-baik perancangan&ketentuan.

ok,back to my business.
course ULUM ISLAMIYYAH ni,antara maklumat yang intan dapat,
tempat nya sangat-sangat lah terhad.
berdasarkan info-indo yang intan dapat,ULUM ISLAMIYYAH ni memang kene struggle la kalau ambil,
sebab nya course ni menggabungkan ketiga-tiga bidang pengajian islam(dirasat) iaitu syariah,usuluddin,dan lughah arab.tapi untungnya,sebab kita akan belajar ketiga-tiga ni dan katakan lah habis degree nanti,kalau nak dalami bidang syariah,ambillah master in syariah,kalau nak dalami usul,sambung lah master bidang usul dan macam tu juga untuk lughah arab.
kira-kira kalau nak terus kerja,boleh masuk mana-mana antara 3 bidang ni,
(betulkan saya jika salah/sama ada saya salah menyampaikan atau kesalahan penerimaan maklumat)
tapi ARB  ni dia akan sediakan kerja lepas degree,jadi disebabkan saya mempunyai cita-cita untuk terus sambung master selepas degree,saya ada tanya boleh tak sambung master terus dan tak nak kerja lagi,
tapi jawapan tu belum dapat :) maaf.

apa lagi ek info.
ha!lepas tu,pelajar tajaan ARB ni katanya,duduk dekat rumah yang kiranya antara yang termewah la dalam kalangan pelajar malaysia ni,lepas mereka disediakan transport,kira mewah juga kot under biasiswa ni,
berminat?klik ini
tarikh tutup nya 15 april 2011.

mm,,jadinya sekarang ni,intan pun dah dilema ni mana satu,dua-dua bagus dan ofcourse ada pro&kontra nya,,
urusan borang biasiswa jais baru je intan selesaikan,alhamdulillah.
saya dah ke pejabat jais pagi tadi ditemani bapa saudara yang sangat baik hati memandangkan mak saya berada di beijing.(ouh,bukan ahli koprat ye outstation2 ni,,hehe,,ni award kerja :) mak saya pekerja yang sangat rajin!cayalah~superwoman!
bak kata akak-akak,isi je,,~jadi intan isi je lah semua kan?
rezki Allah bagi,andai itu yang intan dapat,itulah yang terbaik :)
yang penting,saya kea belajar bersungguh-sungguh.
so,harapnya,,sesiapa yang ada nak bagi pendapat or nak tanya apa2 pasal course boleh la hantar komen :)
pendapat course mana patut intan pilih pun sangat2 diperlukan :)
tapi ke jordan tu masih semangat lagi! :)
cuma tak tahu kan rezeki kat mana,mana-mana pun ok :)


MUMTAZ UNTUK UMMAH.
MEMBINA GENERASI HARAPAN!
(macam tagline isma kan?hehe)

untuk rakan-rakan intan yang lain,intan doakan yang terbaik untuk anda,
semoga anda berjaya!chaiyok2!
zealous adalah sahabat terbaik yang pernah intan ada,
thnx juga dekat akak2 senior yang banyak bagi support..
cewah~cam nak pergi mana je..hehe..
doakan yang terbaik untuk kita semua.

post ni sebenarnya hanya bertujuan untuk minta pendapat and sambil tu nak inform pasal course baru ni.
sapa berminat,boleh mohon :)
intan pun belum confirm lagi dapat mana-mana.ARB  ni pun tak mohon lagi,,hehe
jais pun baru hantar borang tadi,kalau ada rezeki,ada la~
kalau tak da,,Allah dah takdirkan yang lebih baik,insyaAllah :)
takut juga orang kata intan ni kecoh je x dapat mana-mana lagi dah keliru2,,hehe..
anadai ditakdirkan x dapat biasiswa jais,and dapat ARB,intan pergi.
tapi kalau dapat yang jais ni untuk ke jordan,lebih baik kot;p
mana-manalah :)


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

No comments: