Thursday, April 28, 2011

usah persiakan masa remaja!

kehidupan remaja sering dikaitkan dengan cinta monyet,hiburan,dan pelbagai lagi gejala negatif!
apa kata kita tukar pandangan masyarakat sekarang ni?!
takkan lah kita nak biarkan remaja ni sering dikaitkan dengan perkara-perkara yang negatif!
namun,kalau kita fikir semula,inilah realiti yang terjadi sekarang.
masa kan orang akan kaitkan sesuatu perkara tanpa sebarang bukti?
jadi,fikir dan renungkan,adakah kita menggunakan masa remaja kita dengan baik?


tidak dinafikan,dari pandangan mata saya sendiri,jika lihat,makin ramai pemuda-pemudi yang semakin bijak menyusun dan mengatur kehidupan agar NYAWA DAN MASA yang Allah pinjamkan kepada kita ini tidak sia-sia dimamah usia,
namun,tanpa kita sedari,masih ramai lagi pemuda/pemudi yang membuang masa dan masih lagi leka dengan budaya-budaya hidonisme yang merupakan agenda kafir untuk menyesatkan lebih ramai lagi orang-orang islam.



cuba lihat gambar-gambar ni?
siapa yang biasanya memenuhi stadium2 atau seat2 untuk lihat konsert!
saya tak nak specific kan pada konsert justin bieber sahaja,
nanti peminat fanatik JB ni marah pula!
nanti kata,konsert lain boleh.
minta maaf,saya memang tak setuju dengan orang yang terlalu fanatik dengan perkara-perkara macam ni.
apa lah sangat nak meminati orang-orang kafir macam ni?-.-'
tak memberikan apa-apa keuntungan langsung,
"ala~biarlah,untuk suka-suka"
hmm~word 'suka-suka' tu pun dah sia-sia.
tapi saya tak cakap salah pun kalau nak dengar lagu-lagu ni.
yang menjadi masalah apabila terlalu fanatik,sampaikan terjerit-jerit panggil nama artis tu!
tak kisah la justin bieber ke britney spears ke anuar zain ke,,HAHA,
hatta maher zain pun saya dengar khabar,ada perempuan yang terjerit-jerit panggil nama dia masa konsert,
jatuh la martabat islam kalau tejerit-jerit depan artis barat tu
malu!
-.-'


budaya lepak ni biasanya bagi orang yang tidak ada wawasan!
ye ke tak de wawasan?hmm~
sesetengah la kot.entah la,habis tu kalau melepak macam ni apa tujuannya?
mana wawasannya?nampak tak?
paling tidak,mesti ada yang merokok,(HARAM!),mengumpat(HARAM!),
mengganggu ketenteraman awam(HARAM!)~ada hadis kan dalam psi f5?~hehe;p
hmm~takkan la bincang hal pelajaran macam ni kan?
fikir kan? :)

terlalu banyak contoh kalau nak disenaraikan dalam post kali ni.
banyak lagi gejala-gejala tidak sihat dan sia-sia yang remaja lakukan,
dating,merempit,isap dadah,merokok,punk,gothic.
hmm~dah lama tak dengar cerita gothic ni,dulu masa zaman sekolah,kalau pergi outing je nampak ramai budak-budak gothic dengan style pakaian pelik-pelik,bibir hitam,bertindik-tindik(ye ke?mm,,tak tau la fesyen macam mana dorang ni)ingat cantik agaknya,,HAHA,,
sebenarnya,tanpa sedar,mereka telah menunjukkan kebodohan diri mereka.


ayuh remaja tukar pemikiran!
jadilah manusia yang mempunyai visi & misi hidupyang lebih jelas!

"aku nak berjaya!" -kalau tak usaha,tak dapat derr-,,*style sekarang*
"aku nak jadi hebat macam dia" -kalau asyik bercinta,ketinggalan la jawabnya-


terdapat 2 golongan remaja masa kini:
pertama:yang berlumba-lumba mengejar cita-cita
kedua:yang masih terleka dan tiada tujuan
eh,kejap!ada lagi satu kot!manusia yang nak biasa-biasa jer~
mana satu jalan anda pilih?
ingat!
aim for the sky,even if you miss,you will be among of the stars =)


pemuda islam merupakan agen perubahan dan harapan untuk menegakkan islam serta menyampaikan dakwah.jika kita lihat pada zaman para anbiya' dan tabi' dan tabi'in,pemuda-pemuda merupakan tonggak kejayaan dalam apa jua peperangan,sebagai contoh kita lihat sejarah pembukaan constantinople yang ketika itu diketuai oleh Sultan Muhammad Al-Fateh yang ketika itu baru sahaja berusia 19 tahun.Sultan Muhammad Al-Fateh  juga merupakan sultan yang dimaksudkan oleh rasulullah di dalam hadisnya iaitu:


Sabda Rasulullah s.a.w. ketika menggali Parit Khandaq; “..Constantinople (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera……”
(Hadis riwayat Imam Ahmad)

saidina umar juga pernah berkata:
“Aku impikan rumah ini dipenuhi dengan ‘rijal-rijal’ seperti Muaz b. Jabal, Abu Ubaidah Al-Jarrah, Salim hamba Huzaifah untuk aku gunakan mereka untuk menegakkan kalimah Allah”

lihatlah betapa pentingnya pemuda dalam menegakkan syiar islam dan meletakkan islam di era kegemilangan di mata dunia.
seperti bait-bait lirik lagu ADAKAH KAU LUPA:

adakah kau lupa,kita pernah berjaya,
adakah kau lupa kita pernah berkuasa,
memanyungi 2/3 dunia,merentas benua,melayar samudera!!




“Sesungguhnya Allah sangat-sangat kagum terhadap pemuda (remaja) yang tidak didapati pada dirinya keruntuhan moral dan akhlak”.
(Riwayat Ahmad dan Abu Ya’la)

ayuh terus berjaya bagi memartabatkan agama!
bercita-cita & berusaha menjadi manusia yang hebad!
teruskan perubahan ke arah kabaikan,
saya juga masih merangkak~

mari kembali kepada tujuan hidup sebenar:



jadi!adakah kita memerlukan pemuda/pemudi seperti ini untuk menegakkan islam??


fikir-fikir kan :)

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” QS 13:11

sabda rasulullah:
"siapa yang tidak mengambil berat urusan orang muslim yang lain,maka mereka bukan dari golonganku"

sumber ilmu:
nota yang dicatat
intan nadzirah semasa mendengar
ceramah dr.zainur rashid
(smap labu 2009)

-saya akan ke bandung untuk 5 hari,
flight esok pagi
mungkin blog ni xkan ada post baru dalam masa 5 hari ni,
kalau ada,maknanya sahabat saya yang update kan tu :)-
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

5 comments:

Halimatun Sa'adiah said...

jgn lupekan Allah..

INTAN NADZIRAH said...

betul tu kak hasa :)
apa2 pun,kembali kepada Allah :)
sebab tu x ley sia2 kan NYAWA DAN MASA yang Allah kurniakan :)

~dianakhairi~ said...

tak paham nape ramai org sgt obses ngan itu Joho Baru...
dengar cite die free mason??
ishhkk itu lebih mengesalkan..1 inci pun die tak tolong kite masuk syurga..dan sape2 je sume artis2 tuh!.waimma satu 1mm pun tidak!!

Alif said...

nak berseronok boleh,tapi,ikutlah landas Islam...
jgn lebih2 dlm berseronok...

INTAN NADZIRAH said...

alif : betul2!mcm lagu raihan..
"berbihur tiada salahnya kerna hiburan itu indah,,hanya pabila salah memilihnya membuat kita jadi bersalah :)"

kak midi:free mason tu ape?ehehe